Våra medarbetare ska ha löneregulering per den 1 januari 2024. Vi använder oss av Visma 300. Jag har har lagt mellanskillnaden på lönen på löneart 1176, men vilka lönearter ska jag använda för mellanskillnaden på tidigare använt, semesterlön (3215), semestertillägg (3216) samt semesteravdrag (3205)?
Hej @Jeanette Olsen
Välkommen som ny forummedlem.
I Visma Lön 300 finns ingen automatisk beräkning av retroaktiv lön, utan beräkningen får göras manuellt. Till din hjälp har vi tagit fram hjälpavsnittet Hur betalar jag ut retroaktiv lön
Ha en fin dag
/Tinna
Tack för svar, men vilka lönearter använder jag för justeringen av semesterlön och semestertillägg?
Hej @Jeanette Olsen
Lönearterna 3215 (semesterlön) och 3216 (semestertillägg) är som standard inte markerade för semestergrundande lön. I de fallen den retroaktiva lönen inte ska vara semestergrundande så är det Löneart 1175 ni ska använda. Men jag rekommenderar att du noga kollar igenom de lönearter det gäller för att se om de är semestergrundande eller inte (om du gjort några ändringar hos sig) för att då vara säker på att du betalar ut korrekt retroaktiv lön.
Vill du ha ytterligare hjälp eller att vi kikar tillsammans behöver du höra av dig till vår kunniga support.
Ha en fin dag!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.