- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Anställd utvandrar och jobbar från Spanien
Hej,
Vi har en anställd som valt att flytta till spanien och utvandra. Den anställde har registrerat sig i Spanien och har fått beslut från Skatteverket där inget skatteavdrag ska göras.
Eftersom personen har socialförsäkringsnummer i Spanien ska inga soc.avgifter betalas.
Min fråga är: Hur rapporterar vi detta till Spanien och vad behöver vi ändra i Visma lön 600?
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Det är är tyvärr inget som är lätt att svara på. Kan vara så att ni anses ha ett fast driftställe i Spanien om den anställde är bosatt där och utför sitt arbete därifrån. Så för säkerhets skull så bör du kontakta någon skatteexpert som är specialiserad på internationell skatt och anställning/arbetsrätt.
Du kan börja med att ta kontakt med Skatteverket, men här kommer en länk som kan vara av intresse:
Anställa utländsk arbetskraft för arbete i utlandet | Skatteverket
Ovan information säger ingenting om vad som gäller enligt spansk lag, därav mitt råd att kontakta någon som vet. En skattejurist kostar pengar, men det kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt från början. Din anställda ska ju också ha det sociala skyddsnät som finns i landet hen bor eftersom det sociala skyddsnätet i Sverige inte längre är tillämpligt.
