Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återgång efter sjukskrivning, avvikelser föregående månad

Hej alla proffs!

Jag fick en fråga av en kollega angående en anställds lön. Företagets anställda har lön för innevarande månad med avvikelser för föregående månad.

En anställd har varit sjukskriven sedan september månad, till en början 100% och efter två månader började hen arbeta 25%.

Sedan 17/5 har hen börjat arbeta 100%. Månadslönen för maj reduceras med avvikelserna för april månad då personen varit sjukskriven 75%. Min kollega menar att den anställde inte får betalt för 17-31/5 men det är väl korrekt hanterat då det har varit samma princip sedan sjukskrivningen började, månadslön reducerad med föregående månads avvikelser?

Dock blir ju eftersläpningen kännbar för den anställde då hen inte får en hel månadslön förrän i juli månad.

Finns det bättre sätt att hantera sådana här fall som inte får sådana efterverkningar?

Tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Det är korrekt hanterat. 

Den månaden som den anställde blev sjuk så fick hen ju ut en hel månadslön trots frånvaro. Det jämnar alltså ut sig även om det kanske är svårt att komma ihåg det när det uppkommer en månad när man jobbat, men inte får någon lön eftersom det är frånvaro som ännu inte är avdragen.