Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arbetsgivaravgifter räknas på löneskuld

Min revisor påpekar att Visma lön tydligen har räknat ut arbetsgivaravgifter på löneskuld, troligen genom att räkna 1610 som lön. 

Nu stämmer inte lönesumman som rapporterats in till Skatteverket genom fil mot lönesumman som betalats ut.

Hur göra?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Titta på sidan 2 (och ev följande) på utskriften av arbetsgivardeklarationen från programmet så ser du precis vilka belopp per person som arbetsgivaravgiften beräknats till. Om du har tagit med poster i lönekörningen som skulle ha betalats ut men skuldförts av någon anledning är det inte konstigt alls - det är ju bruttolönen som är underlag för AGA, inte nettobetalningen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Detta berör en medarbetare som tidigare gick på föräldraledighet, vilket innebär att det endast är en löneskuld och ingen övrig utbetald lön.

Hejsan @Fd medlem 

Jag tycker detta låter märkligt, jag försökte själv återskapa situationen men får inte samma utfall. Om jag förstår det rätt så gäller det en anställd som varit föräldraledig, har en skuld på sitt lönebesked och ingen utbetald lön. Detta återskapade jag hos mig och skapade en arbetsgivardeklaration men får ingen beräknad arbetsgivaravgift på den anställde. För att kontrollera detta gjorde jag som @AnnicaL rekommenderat ovan och kikade på utskriften för arbetsgivardeklarationen, där kan du se den beräknade arbetsgivaravgiften per anställd som i mitt fall blev 0. Vi kikar självklart gärna vidare på det men eftersom jag själv inte kunnat återskapa det får du gärna kontakta oss via chatt eller telefon, på så vis kan vi kika på det tillsammans i ditt program för att se vad som gått snett. 

Ha en fortsatt bra dag! 
/My