Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christel9
UTFORSKARE

Att flytta de flesta anställda till annat bolag

Hej!

Är det möjligt att flytta över anställda till ett nytt bolag, utan att knappa in alla uppgifter manuellt?

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om du har Visma Lön 300/600 så kan du kopiera anställda från ett bolag till ett annat, men du behöver så klart gå igenom ingångsvärden avseende semester mm ifall det inte rör sig om ett nytt anställningsdatum i samband med flytt till annat bolag.

Jag har lön 600. Hur gör jag denna kopia av anställda?

Sitter och letar i löneprogrammet nu (har också 600), men hittar inte det nu.

Har för mig att jag kopierat anställda tidigare mellan bolag, men det är många år sedan. Jag är i behov av att göra samma sak med våra anställda och har tagit för givet att det skulle fungera att hämta från ett annat företag och bara kopiera de anställdas uppgifter, men att man så klart måste lägga upp ingångsvärden. Men som skrivet, så hittar jag det inte nu.

Kanske är något som tagits bort pga GDPR. Jag letar vidare...

Hej @Christel9 

I vårt hjälpavsnittet Hur flyttar jag anställda mellan bolag finns en checklista som du kan utgå från om du vill flytta en anställd från ett företag till ett annat.

Den brukar vara uppskattad av våra kunder. 

/Tinna

Hej!

Nu har jag lusläst instruktionen... och det finns alltså ingen "digital" lösning för att få över uppgifterna? Det är bara till att knappa in allt manuellt... Det var ju en snabbare/enklare lösning jag var ute efter. Men det finns alltså inte.

Hej,

Sitter nu och lägger upp de anställda i nytt företag.

Enligt instruktionen ska man skapa en extra lönekörning för att få ingångsvärden till semesterberäkningen. Kan man inte bara lägga in dessa värden under Arkiv / Inställningar / Ingångsvärden? 

//Carina

Christel9
UTFORSKARE

Hej!

Lusläser personalkorten från gamla företaget och undrar varför det står skattetabell och kolumn 3, när det är en vanlig löntagare, ej pensionär. När jag registrerar personen i det nya företaget styrs ju kolumnen av ålder och det står kolumn 1 under flik 4 under anställda. Men om jag skrivet ut ett personalkort står det likväl kolumn 3. Måste väl vara endast ett textfel i personalkortet?

Hej @CarinaEsp 

Ingångsvärden fungerar absolut när du flyttar de anställda till ett tomt bolag. Men om du flyttar dem till ett befintligt bolag, som vi nämner i avsnittet i hjälpen, vill vi undvika att använda ingångsvärden. Det beror på att det datum du anger då kan påverka andra anställdas uppgifter.

Ha en riktigt krispig och fin dag
/Tinna

Hej @Christel9 

Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten som rekommenderar att du ringer till supporten så att vi kan se felet själva. Självklart bör kolumnen för skattetabellen matcha utskriften av personalkortet. Därför kan det vara bra att ringa in så att vi kan se om det är något eventuellt visningsfel i någon version.

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna