- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Avdrag för frånvaro - kalenderdagar eller schemalagda dagar
En anställd jobbar 40% med månadslön. Han har schemalagd arbetstid måndag, tisdag och onsdag. I januari 2024 var han borta utan sjukskrivning från den 8/1 - 28/1. Nu undrar jag hur jag gör med avdraget? Ska jag göra avdrag kalenderdagar under den tiden eller dra av de dagarna som han har schemalagda (mån - ons)?
- Välj din produkt:
-
Lön 300
-
Lönehantering
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @emballage2020
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Generellt vid frånvaro, om den anställda inte kommer tillbaka till nästkommande arbetsdag, så lägger man frånvaro för hela perioden (dvs kalenderdagar).
Som i ditt fall där den anställda arbetar måndag - onsdag och inte kommer tillbaka nästa arbetsdag (måndag) så registrerar man oftast sjuk över hela perioden.
Men vi kan bara rådgöra och berätta rent generellt hur våra kunder vanligtvis gör. Är du det minsta osäker rekommenderar vi att du slår en signal till ert fackliga avtal och kontrollerar hur du ska hantera den specifika situationen.
Ha en fortsatt fin dag
/Tinna
