Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PelleB
MEDLEM

Avdrag för tidigare löneförskott

I mars betalade vi,  efter ordinarie löneökning, ut förskott för ett antal timmar (timanställd) som missats i körningen.
Nu ska vi lägga till dessa timmar i aprilkörningen. Då kommer även semesterersättning och skatt att bli rätt.
Men vi har inte lagt in det utbetalda förskottet i Visma Lön Smart (bara som fodrian i eEkonomi).
Hur drar jag över förskottet? Löneart? 
mvh

Pelle B

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @PelleB 

 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

Vi har antagit att du bokfört det utbetalda förskottet i Visma eEkonomi t ex 1930 mot 1610. Du kan då på april månads lönekörning lägga in timlön som vanlig för det som saknades förra gången och då blir brutto, semester och skatt rätt.
Sedan drar du av nettobeloppet som betalats ut manuellt sedan tidigare med löneart 1313 Löneförskott manuellt avdrag.


Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 


//Tinna 
 

PelleB
MEDLEM

Hej Tinna!

Tack, ja bruttolön och skatt blir ju rätt om jag bara adderar de förskottsbetalade timmarna (samma timlön) till de nya.

Från supporten fick jag rådet att boka av förskottet med löneart 1179 (vilket verkar tokigt eftersom det är förskott före skatt) alternativt 1305. Vad är skillnaden mellan 1305 och 1313?

//Pellle

 

Hej @PelleB 

 

Jag ska försöka förklara vad lönearterna innebär och hoppas att det känns tydligt. 

 

1305 - Övriga nettoavdrag

Används för att registrera övriga nettoavdrag, gäller för alla kategorier och löneformer.

Exempel:
Nettoavdrag som registreras med ett belopp.

Bokförs vanligen på skuldkontot 2790

 

1313 Löneförskott, manuellt avdrag

Används för att registrera löneavdrag med manuellt avdrag, gäller för alla kategorier och löneformer.

Exempel:
Om du t ex, i mitten av månaden, ger ett förskott direkt i handen till den anställde så används denna löneart för att samma månad dra tillbaka pengarna.

Bokförs vanligen på 1610 - kortfristiga fordringar

 

Lönearten används för att göra ett nettoavdrag på förskott som är kontant utbetalt. Denna metod kan endast användas då förskottet ges och återbetalas samma månad. I övriga fall ska man använda löneart 1142 - Löneförskott, skatteavdrag 30%.

 

Vill du ha mer ingående råd kring vad du ska välja rekommenderar jag att du antingen hör med din redovisningskonsult eller att du ringer mina kollegor på supporten som brukar kunna lösa det mesta. 

 

Trevlig helg

//Tinna

Tack för snabbt och korrekt svar! 1313 funkade!

Strålande @PelleB 

Stort tack för att du återkopplade till oss

 

Ha en toppendag

/Tinna