Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa__1
MEDLEM

Beräknad årsinkomst (engångsskatt) vid slutlöneutbetalning i januari och andra delar av året

Hej!

Jag är nyfiken vad det kommer att stå i flik 4 skatt och arbetsgivaravgift, engångsskatt- beräknad årsinkomst i september på en person som har ackad bruttolön 28000kr* 8 (252000) som i september får sin sista månadslön 28000kr samt en artikel 9103 (slutlön) på 27000kr. 

 

varför jag frågar är att jag ser om jag gör en slutlön på en person nu i januari.

Personen får sin sista månadslön 28000 kr samt en  artikel 9103 (slutlön) om 27000 kr. Den beräknade årsinkomsten blir i detta fall > 640801 kr vilket ger en engångsskatt  på 57%. 

Visma tänker således ( 28000+27000)* 12 som beräknad årsinkomst. Jag är van att lönesystem skiljer på "vanlig lön" och "slutlön". i dessa system skulle det vid slutlön i januari således tänka (28000*12)+ 27000kr = beräknad årsinkomst om 363000kr och dra skatt utifrån det intervallet.

 

då visma beräknar helt galet nu vid slutlönen i januari enligt mig så får jag ändra detta manuellt, men undrar då om man gör slutlön andra månader om man behöver ändra manuellt då också eller om ni kan rätta till felet?

Mvh Lisa

 

 

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Lisa!

 

Det stämmer att beloppet för engångsskatt uppdateras iom att du lägger in semesterersättning för slutlön. 

Jag har också testat att göra en lönekörning längre fram och även då uppdateras beloppet.

 

Jag ska be mina kollegor kika på om det ska vara såhär (och isf varför) eller om det är ett fel som smugit sig in i programmet.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

tack kolla gärna och återkom. slutlön får man ju inte varje månad så den borde inte räknas med som en månatlig skattepliktig inkomst i den beräknade årsinkomsten.

Blir inte hanterbart om man ska beräkna en årsinkomst själv och lägga in egen beräkning varje gång man ska göra en slutlön.

Hej Lisa,

 

Tack för att du lyfte frågan! Vi har haft den uppe för diskussion och på det sätt programmet räknar så minimeras risken för restskatt för de anställda. Vill du komma runt programmets beräkning är mitt tips att du använder dig av egenberäknad engångsskatt. Misstänker att du har full koll på var man ställer in detta men om någon annan undrar så görs det under Personal - Anställda - Fliken 4. Skatt och arbetsgivaravgift.

 

 

/Tinna