Hej,
jag är igång att göra min första årsavstämning. Jag är ensam anställd i mitt AB och tog ut min första lön i December förra året. Nu är jag på punkten i årsavstämningen att boköföra semesterlöneskulden.
Fråga 1. Måsta jag som egenföretagare göra detta då jag ända kan ta ut lön som vanligt på semestern? Känns som onödig bokföring? eller vad har det för fördelar att göra detta ?
Fråga 2a). Hur gör jag detta (Bokföringen) om jag väljer att köra Procentregeln nu för dessa 31 dagar jag jobbat i december - lön 45 000 kr brutto?
2ab) Spelar det någon roll om jag väljer 25 dagar eller 30 dagar till mig (om det är någon ekonomisk fördel på något sätt gällande skatt eller annat?)
Tack på förhand för dessa svar ! Uppskattas stort att forumet finns! 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Du behöver inte boka upp någon semesterlöneskuld på dig själv som företagare. Så som du skriver så väljer du ju själv hur du vill ta ut lön.
Är ju först när du få anställda som du behöver boka upp semesterlöneskuld och då räcker det att göra det för de anställda.
Jag hoppas över att svara på dina övriga frågor eftersom det inte är relevant då du själv kan välja hur du vill ta ut lön.
Kanon tack! Strålande !
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.