Tack @Helene Struthers för ett bra svar som visar tydligt att ni förstår de nya utmaningarna vi hamnat i. Vi har även märkt att kunder nu skickar in MULTIPLA filer av samma underlag då de nu är väldigt osäkra på om det kommit in eller inte då de tappat insyn (för de kunder som inte har licens, vilket är många oftast fåmansbolag, konsulter etc som inte behöver det = MÅNGA i antal!) Vi har nu set många fall där filer skickats in minst 3 gånger! Vilket då kostat 10.5 kr för endast EN FIL! Om vi förstått det rätt hur ni debiterar... även om vi sedan tar bort duplikaten som kommit in i bildunderlag så har det antagligen drivet nya kostnader... trevliga intäkter för visma såklart.. Detta "duplikats / multipla filer av samma underlag problem" kommer absolut leva kvar sporadiskt bland många kunder och kommande nya då många inte är tekniska och som företagare "oroliga själar" som vill vara säkra att det blivit gjort... Vi skickade ut detta mail till våra kunder igår så ni förstår (får insyn) hur denna förändring på RIKTIGT påverkat vardagen för byråer..... -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bästa kund, Vi vill tacka för er förståelse och tålamod gällande de förändringar som Visma infört för hanteringen av kvitton och fakturor i vårt bokföringsprogram Visma eEkonomi. Efter noggrant övervägande och i linje med vår filosofi att erbjuda enkla och transparenta priser, har vi beslutat att Bokföringskompaniet kommer att stå för den nya transaktionsavgiften. Detta innebär att ni inte behöver betala någon ytterligare avgift för att skicka in digitala filer, utöver vårt tidigare annonserade timpris och den prisjustering som redan har kommunicerats för 2025. VIKTIGT: Notera dock att om ni skickar in samma fil flera gånger sker transaktions avgiften varje gång! D.v.s skickar ni samma fil 3 gånger kostar det oss 3 * 3,5 = 10,5 kr för en enda fil att komma in då vi raderar duplikaten! Därmed: Försök att BARA skicka filer 1 gång! När det gäller Fakturor som skall betalas så kommer vi inom kort utöka denna säkerheten för er som kund. Vi återkommer om detta. När det gäller andra dokument som kvitton på fil etc så kommer vi alltid återkoppla om vi ser en banktransaktion som saknar underlag. Därmed behöver ni inte oroa er om kvitton kommit in på fil då vi alltid återkopplar om det saknas. En metod vi uppskattar att ni gör istället: Det går att skicka in filer fortfarande via Visma Scanner om ni som kund laddar hem filen på mobilen och laddar upp i Visma Scanner i mobilen! Då blir det kostnadsfritt och fungerar som tidigare! Vi återkommer med en liten kort guide hur man gör om man inte redan klurat ut det. En viktig anledning till att vi inkluderar Visma-avgiften i vårt pris är för att ge oss ett incitament att arbeta för att pressa våra leverantörers priser, i syfte att hålla kostnaderna så låga som möjligt för er, våra kunder. På så sätt ser vi till att representera era intressen gentemot leverantörer som Visma, för att fortsätta erbjuda en så kostnadseffektiv lösning som möjligt. Vi kommer att bevaka kostnaden löpande för att säkerställa att vi kan fortsätta erbjuda er en prisvärd tjänst. Även om vi i nuläget inte planerar några ytterligare prishöjningar, kan vi inte helt utesluta framtida justeringar om omständigheterna förändras. För tillfället är dock vår intention att hålla 2025 års priser som annonserats. Som en påminnelse: Visma Scanner kan fortfarande användas kostnadsfritt för att skanna och överföra fysiska kvitton och fakturor. Avgiften på 3,50 kr per fil gäller endast digitala filer som e-postas direkt till eEkonomi. Vi utforskar även alternativa lösningar som kan undvika transaktionsavgiften, och vi kommer att hålla er uppdaterade om eventuella nya möjligheter. För närvarande kan ni fortsätta att e-posta filer till enligt den vanliga rutinen, och ni kommer inom kort att få en ny e-postadress för inskick av underlag. Tack för ert förtroende och samarbete. Har ni frågor eller behöver ytterligare vägledning kring dessa förändringar är ni varmt välkomna att kontakta oss. Med vänliga hälsningar, BokföringsKompaniet Tack, Bokföringskompaniet-teamet
... Visa mer