Yes, pratade med skatteverket idag. Så länge allt är grönt gällande de krav som nämns på denna länk: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kostnadsersattning.4.18e1b10334ebe8bc80005623.html Så nämner bara skatteverket att på deras sida ska Hyres beloppet tas upp i ARBETSGIVARDEKLARATIONEN under Kapital inkomst på den anställde som hyr ut i fält 0.39 (eller dylikt). Detta betyder att privatpersonen / anställde som hyr ut till Aktiebolaget (I detta fallet jag till mitt aktiebolag) får ut hela beloppet som hyra till min bank men i min privata inkomst deklaration sedan kommer 30 % krävas som inbetalning. D.v.s e.g. 1000 kr / månad betalas ut till mig 300 kr / månad kommer behöva betalas i inkomst deklaration (privat) MEN! Hur sker detta rent praktiskt i bokföringen och transaktionsmässigt ? (det kunde inte skatteverket svara på, inte deras område) 1. Eftersom privatperson inte får skicka faktura... så måste jag istället skicka ett kvitto varje månad, eller? Korrekt? Någon verifikation måste aktiebolaget väl ha? 2. Betalningen rent praktiskt blir en enkel banköverföring från aktiebolag till privatperson, tänker jag? korrekt? Denna bankhändelse som man lägger upp i visma, hur bokför man detta bland valen och plockar upp kvittot som skickats in till visma? (som jag antar jag måste skapa till bolaget)
... Visa mer