Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
UTFORSKARE

Bokföra lön som skuld till ägare av aktiebolag

Hej,

Om man vill boka upp lönen som en skuld till sig själv som ägare hur gör man detta lättast då?

Alltså jag vill inte ta ut lönen i pengar i nu i mars, utan jag vill lägga den som en skuld för att kunna ta längre fram då jag tänkt använda dessa pengar till ett inköp istället. Men för att skatt och arbetsgivaravgift ska bli rätt och på rätt månad tänkte jag göra lönen som vanligt utan att betala ut den.

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Jag har kolla på att jag ska använda konto 2893. Men hur får jag utbetalningen ifrån visma lön smart att hamna där istället för att bli en bankfil?

(Har ingen automatisk bankkoppling)

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

Som vi tolkar dig så vill du bokföra lönen som en skuld till dig själv och ta ut den vid ett senare tillfälle. Tyvärr går det inte att styra konto 2893 till att vara utbetalningskonto då programmet endast hanterar kassa- och bankkonton under 19xxx-serien.

Vi föreslår därför att du bokför lönen som en verifikation istället för att göra en faktisk utbetalning. 

Ha en fortsatt fin eftermiddag

Tack,

ja precis, då gör jag så. Största anledningen till att jag vill göra detta är för att skydda SGIn då jag nyligen läst om att man måste ha lön 6 månader i följd för att ha skyddad SGI. Trodde dem räknade på årsbasis men tydligen måste man ta lön 6 månader i rad. Tar man inte lön en månad så räknas 6 månaders perioden om från när man tar lön igen. Så skulle något hända i maj och man inte tagit lön i mars tex har man bara haft lön i 2 månader om dom gör en kontroll och man riskerar att förlora SGI.

Tycker själv detta lät märkligt men tydligen verkar det vara så när man läser på FK med.

Hej @webtomten 

Förstår verkligen att du har funderingar på hur du bäst skyddar din SGI och det är så lätt att vara efterklok och därför kanske du bör dra ditt ärende en vända till.

Jag skulle nog rekommendera att du tar kontakt med din redovisningskonsult och diskuterar din situation med henne eller honom. En erfaren redovisningskonsult kan ge dig specifika råd och kanske till och med en alternativ lösning som passar dina behov bäst.

Det kan också vara en bra idé att slå en signal till Försäkringskassan direkt för att få klarhet i deras regler och hur de tillämpar dem. På så sätt kan du få konkret information direkt från källan och säkerställa att du följer deras riktlinjer exakt.

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig smidigt!

Min redovisningskonsult har gett mig rådet att inte ta lön under januari, februari, mars utan att ta det senare eller som utdelning. Då mitt arbete är väldigt säsongsberoende så att jag inte ska hamna med förbrukat eget kapital. Innan pengarna börja rulla in igen.

Men när jag läste om detta med 6 månaders regeln började jag fundera på om hennes råd verkligen är rätt. men jag ska slå försäkringskassan en signal med och kolla upp detta noga. Då min redovisningskonsult inte hade koll på detta alls säger hon.

Hej @webtomten 

Att följa din redovisningskonsults råd angående att skjuta upp löneutbetalningar till senare eller välja utdelning kan säkert vara en bra lösning men samtidigt är det viktigt att du känner dig trygg med att du gör rätt val, särskilt när det kommer till försäkringskassans regler.
Det är ett klokt beslut att kontakta försäkringskassan för att få tydligare information om sexmånadersregeln och hur det kan påverka din situation. 

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt och att pengarna börjar rulla in snart!

Ha en fin dag ☀️