Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Bonus som löneväxling

Hej!

Vi kommer få bonus i år och vi tänkte erbjuda de anställda att få lägga bonusen som pensionspar istället för att få utbetald på lönen.

Frågan är hur jag får till det i Visma Lön 600.

Om jag använder dessa lönearter:

1172 - Bonus

1189 - Löneväxling pension - bruttolöneavdrag

Så blir det ändå ett extra avdrag på någon % på lönen för de anställda.

Du får ett bruttobelopp i bonus och gör en bruttolöneväxling på samma belopp, det borde väl gå på ett ut?

Eller ska jag använda andra lönearter?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Emma__30 

Tack för din fråga! Det är kul att höra att ni vill erbjuda era anställda möjligheten att lägga sin bonus som pensionssparande!

De lönearter du föreslår, 1172 (Bonus) och 1189 (Löneväxling pension - bruttolöneavdrag), är korrekt. Dock är det viktigt att tänka på att dessa två lönearter har olika typer av skatteinställningar. Löneart 1172 har engångsskatt medan löneart 1189 har tabellskatt, vilket kan förklara varför ett extra avdrag på någon procent uppstår på lönen.

Vill ni att det ska "gå på ett ut" behöver ni ändra skatteinställningarna på lönearterna. Jag rekommenderar att ni kopierar löneart 1189 och döper om den till något som motsvarar er specifika situation. Detta gör ni för att kunna justera skatteinställningarna så att de stämmer överens med era önskemål.
Det är också en god idé att kontrollera med Skatteverket (SKV) om detta tillvägagångssätt är korrekt ur en skattemässig synvinkel.

Hoppas detta hjälper er!

/Tinna

Stort tack!