Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Budget semesterlöneskuld

Hej, vi sitter med budgeten för nästa år och undrar om ni har någon idé hur man ska tänka med semesterlöneskulden? Hur budgeterar man den?

5 SVAR 5
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Det där är en ganska komplex fråga! Jag misstänker att en lämplig beräkning kan se annorlunda ut beroende på typ av semestervillkor, vilket semesterår man har med mera.

Genereltt brukar man boka upp kostnad för semesterlöner med 12% av månadslönen varje månad. När sedan semesterdagar tas ut av den anställde minskas semesterlöneskulden så lönekostnaden blir lägre under de månader som den anställde tar semester.

Jag har gjort ett exempel som bygger på hur jag har lagt upp det i ett företag. I exemplet har företaget en anställd med en månadslön på 20 000 kr. Hon får 0,8% semesterersättning per dag och i mitt exempel har hon tagit ut 5 dagars semester i juni och 10 dagar vardera i juli och augusti. Fördelningen blir då enligt nedan:



Jag ska tillägga att den budget där jag faktiskt tillämpat samma sätt att räkna inte utvärderats ännu, så det ska bli spännande att se hur pass bra min uträkning är.

Som du ser så blir den totala kostnaden för semesterlöneskulden 0 kr för hela året. Så om du bara är intresserad av en årssiffra så kan du säkert bortse helt från semesterlöneskulden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, undrar dock hur är det du har räknat ut vad förändring sem.löneskulden blir? Alla månader förutom när hon tar ut semester har du räknat 12%, men hur har du räknat de månader då hon tar ut semester?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, undrar dock hur är det du har räknat ut vad förändring sem.löneskulden blir? Alla månader förutom när hon tar ut semester har du räknat 12%, men hur har du räknat de månader då hon tar ut semester?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om vi tar augusti som exempel så har jag gjort enligt följande:
- En avsättning sker på månadslönen som vanligt, 12% av 10800 för augusti. 0,12*10 800= 1 296 kr

- Därefter ska tidigare gjorda avsättningar justeras bort för de 10 uttagna dagarna. Jag har räknat med en semesterlön på 4,6% av månadslönen per dag. Det blir 0,046*20 000= 920 kr/dag. Min beräkning för semesteravsättningsavdrag blir:
(20 000*12-920*25)*0,12*(10/25)=10 416 kr.
Mycket siffror här och alla är inte självklara, så jag ska försöka förklara. Först räknar jag ut månadslönen på årsbasis (20 000*12). Sedan drar jag bort 920 kr per semesterdag, eftersom jag minskar månadslönen med samma belopp varje gång den anställde tar ut en semesterdag. Resultatet (217 000 kr) skulle vi kunna kalla semesteravsättningsgrundande lön, det vill säga den lön som vi baserar vår semesteravsättning på för hela året. Denna multipliceras med 12% för att beräkna total semesteravsättning för hela året (26 040 kr). Eftersom antal uttagna dagar denna månad var 10 st ska jag dra bort 10/25-delar av den totala semesteravsättningen. Det blir 10 416 kr.

- Dra av månadens avsättning från detta belopp, 10416-1296=9 120 kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då förstår jag! Tack!