Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andrea3
MEDLEM

Byte från bankfil till Swedbanks lönetjänst

Vi ska byta från bankfil till Swedbanks lönetjänst. När Swedbank är registerhållare ska man tydligen endast ange personnummer i den insända filen och fälten Clearingnummer och Kontonummer ska lämnas tomma i anställningsregistret. Eftersom vi ska prova filen först innan vi skickar skarpt till banken hade vi behövt ha kvar bankuppgifterna på de anställda.  Planen är att skicka testfiler till banken ett tag innan bytet och då behöver vi kunna skicka den vanliga bankfilen för löneutbetalning.

Är det möjligt eller måste man radera kontouppgifterna på de anställda?

Är det något annat särskilt vi måste tänka på i Visma Lön i samband med bytet?

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Andrea3 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag har kollat upp detta och det är inte möjligt att både ha personnummer och kontonummer om ni ska använda registerhållare. Då ska endast personnummer vara registrerat på de anställda.

 

Du får ta bort kontonummer när du testar och lägga tillbaka det sen om du vill ha det inlagt tills du har testat klart.

 

Hoppas det blir bra och att du får en fin dag. 

/Tinna

Vi hade tänkt testa innan semestern och sedan köra igång skarpt efter semestern, så det blir ju någon månad emellan.

 

Finns det inte något sätt att plocka bort kontonumret i testfilen om vi vill testa någon månad innan vi kör skarpt? Det blir lite väl mycket jobb att ta bort och lägga till alla anställda om vi ska köra en lön på det gamla sättet emellan.

Jag tänker att du kan ta en säkerhetskopia först och sedan plocka bort kontonr, testa och sedan läsa tillbaka säkerhetskopian. Gör bara inget annat däremellan.

Hej igen!

 

Du är så grym @Christel9  Det borde verkligen vara bästa rådet förutsatt man inte går i taket på "antal anställda i sin licens". 

 

Från vår sida har vi svårt att råda dig @Andrea3 om vad du kan justera i filen då filens uppställning är bestämd av Swedbank. 

 

Hoppas det löser sig och uppdatera mig gärna. 

/Tinna

Andrea3
MEDLEM

Tack, jag får pröva vad som fungerar. Räknas antal anställda dubbelt om man gör varianten med säkerhetskopia? För då är det nog kört med licensen 🤔

@Andrea3  Jag har för mig att det blir så tyvärr men testa ändå. Med Christels förslag så har du både hängslen och livrem. 

 

Jag håller tummarna för dig. 

/Tinna

Min tanke var inte att lägga upp två företag. Utan bara ta en säkerhetskopia, spar och göra testen, sedan direkt läsa tillbaka den. Borde väl inte påverka "antal anställda i licens" ??

Nu har jag en stor licens så jag vet ju inte hur detta funkar riktigt med begränsningen.

Andrea3
MEDLEM

Tack, då får vi vänta med att testa innan precis innan vi kör skarpt då.