Har nu fått svar av Visma angående mitt problem med delad löneperiod.
I forumet här och via support via chatt fick jag uppgift om att jag måste skriva in två rader och ange datum för att få arbetad tid och frånvaro på rätt period på arbetsgivarintyget.
Men, det problem som jag fick då var att frånvaro som var på den sista perioden i lönekörningen drogs inte bort från antalet timmar. Det blev alltså bara noterad frånvaro, och lön betalades ut.
Nu har jag då fått veta att programmet kan inte hantera två löneperioder på lönebeskedet, och räknar inte ner om jag anger två olika perioder.
Vad är då resultatet av detta?
Jo, jag har antingen att välja på att manuellt se till att antalet timmar räknas ner, eller att göra manuella arbetsgivarintyg.
Det som jag undrar är hur många som gjort som Visma sagt, lagt två perioder, och sedan inte noterat att antalet timmar för utbetalning inte räknats ner?
Hur mycket lön är felaktigt utbetald hos dem som har delad period?
Hur många har inte delat perioden och sedan litat på att man kan skapa ett arbetsgivarintyg direkt och sedan redovisat fel till A-kassan?
(Det vet vi ju alla hur mycket tid man får lägga på att försöka rätta ett felaktigt arbetsgivarintyg, och vilka konsekvenser ett sådan kan få för den anställda... )
Jag hävdar med stöd av detta att programmet kan inte hantera delad löneperiod.
Fick även veta att programmet passar inte alla företag, och det har det nog rätt i.
Ett rent tjänstemannaprogram skulle jag nog vilja påstå att det är, och det är synd att Visma inte informerat om det innan....
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.