Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ersättning för privat mobil i arbetet

Hej,

En medarbetare vill inte ha en arbetsmobil utan vill behålla sin privata mobil. Är det möjligt att han kan få någon ersättning som ett abonnemang skulle kosta och lägger jag bara tex. 549:- som ett tillägg på hans bruttolön eller kan jag speca det på något sätt?

Tack på förhand!

 

12 SVAR 12

Hej Petra!
Visst kan du lägga till 549 kr som ett bruttolöndetillägg. Men varför betala sociala avgifter m.m. Skulle ta det som en ersättning för utlägga och även dra moms på detta. För att detta skall vara möjligt måste du få underlag från den anställde på utlägget och kopia på faktura. Sedan skall den anställde precis som alla andra beskattas som förmån. Men mer om det kan du läsa på skatteverkets hemsida.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770 33 99 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Petra

Nu är jag ingen expert på detta men enligt min uppfattning är en privat mobil privat - oavsett om den användes i tjänsten då och då. Så någon ersättning för abonnemangsavgifter etc. är nog uteslutet. Gör ni så blir ersättningen sannolikt föremål för förmånsbeskattning etc. – och det är nog ingen höjdare – inte minst administrativt. Däremot bör hen kunna få ersättning för faktiska tjänstesamtal via den privata mobilen.

På den tiden jag hade det så tog jag upp tjänstesamtalen i en ”Samlingsreseräkning” då och då, vilket naturligtvis var väldigt administrativt betungande – varje enskilt samtal måste ju i princip redovisas. Det är nog inte den lösningen jag skulle valt idag – men var och en blir väl salig på sin tro.

Mvh Roffe

hej igen
Tittade på skatteverket hemsida. Fann denna artikeln: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/323416.html
Enligt den så bör denna mobiltelefon vara skattefri. Detta genom att abonnemanget verkar ha fastpris på samtal.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel  0770- 33 99 25

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
Jag måste kolla om jag har förstått er rätt..
Martin vill använda sin egna telefon i arbetet och få en fast ersättning för detta i månaden, istället för att använda den som finns på arbetsplatsen.
Ska han komma in varje månad med en specifikation på vad han ringt och surfat för i företaget?
Han har själv ett fastprisabonnemang. Som jag förstod så påverkar inte samtalen hans privata ekonomi.
Hur gör jag praktiskt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kitty

Som sagt, jag är ingen expert på detta men jag tittade på Tomas referens till skattemyndigheterna och den handlade om – om jag förstod det rätt – situationen att ringa privata samtal etc. på en tjänstetelefon och här är det vise versa.

Om du skall ersätta Martin för hans privata telefon är jag nästan 100 på att det blir en förmånsbeskattning. Då kan du lika gärna ge honom en löneförhöjning som motsvarar abonnemangskostnaden + hans marginalskatt. Och sedan får du själv betala arbetsgivaravvgifter på det hela med lite drygt 31 %. DESSUTOM krävs det för Martin att hans tjänsteutövning kräver att han är tillgänlig utanför ordinarie arbetstid. Det hela blir nog en ganska dyr ”telefonräkning” och en ganska omfattande byråkrati.

Jag skulle nog överväga att köpa Martins telefon och ta över hans abonnemang – att behöva gå omkring med två mobiler är ju ingen höjdare. Men en sådan lösning kräver sin tur att Martin inte sitter fast i något typ ”avbetalningsköp” på typ 24 månader. Att flytta över betalningsansvaret från Martin till företaget för ett sådant köp misstänker jag bli knepigt.

Men det skall bli intressant att se om någon annan hittar någon bättre lösning.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Svårt..
Man kan alltså göra hur man vill, bara man gör rätt..
Jag anser att Martin använder telefon så lite i företaget att jag tycker att frågan egentligen är överflödig men den är dock ändå ställd och det är inte jag som bestämmer. Jag ska bara se till att det blir rätt.
Jag önskar konkret: "Så här ska du göra när anställd vill ha ersättning för telefonsamtal i arbetet". En löneart att trycka på så är allt solklart 🙂

Jag förstår din kommentar. Men efter som läget med din anställde är som det är, så gäller det att försöka kunna hitta en väg som är gynnsam för alla parter. Om företaget skall betala för en tjänstetelefon så ser jag inga bekymmer om man hjälper den anställde genom att betala hans tidigare privata telefon. Orsaken till att man tar över kostnaden kan vara många. Kanske finns det kunder eller presumtiva kunder som redan har den anställdes telefonnummer och varför skapa förvirring för dessa. Den nu anställde personen kanske sitter fast på ett mobiltelefonavtal under 24 månader o.s.v. Det här med redovisning och skatter är inte alltid så solklart i alla lägen. Vill man kan den anställde kanske överlåta abonnemanget till företaget. Men det är en förhandlings sak mellan operatören och företaget. Som redovisningskonsult gäller det att göra rätt och samtidigt som man tar tillvara på sin klients intresse. Det är inte vi som skapat de regler som gäller och som vi är satta att följa i det här landet. Vill man skapa en förändring på dessa så blir det våra politiker vi skall väcka. Vilket är en tung och långsam process.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyvärr Kitty, knappen ”för en löneart att trycka på så är allt blir solklart” finns nog inte.

Men jag förstår nu att din Martin inte har sin privata mobil för att i huvudsak kunna använda som tjänstetelefon. Han vill i huvudsak ha den för att sköta sina privata samtal med – och samtidigt inte behöva släpa omkring på två mobiler för att kunna hantera eventuella tjänstesamtal.

I det läget tycker jag att kompensation för abonnemangskostnader egentligen bortfaller – men har han haft tjänstesamtal som orsakat honom en extra och identifierbar kostnad tycker jag att mitt tidigare tips om en ”samlingsreseräkning” då och då borde kunna lösa det.

Har han ett fast abonnemang brukar man som regel kunna ladda ner en samtalshistorik från operatören – som han rimligen bör kunna konvertera till Excel. I den filen plockar han sedan bort alla rader med privata samtal – och lämnar kvar tjänstesamtalen – så har han en bilaga som kan bifogas reseräkningen som verifikat.

Han får lite administration med detta medan du fortfarande inte behöver hålla reda på ersättningar som kan leda till förmånsbeskattning – med dess konsekvenser för Martin – och ditt företag. Och du kan svara upp mot "frågan som är ställd".

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaren!
Roffe slog huvudet på spiken.
Jag slår till och väljer alternativ: "kom in med spec. på dina kostnader, så löser jag det till dig."
Då kan vem som helst som tycker att de måste ringa från sin egna telefon, komma in med anspråk på ersättning men måste jobba lite för det själva och inte bara lämna ansvaret på mig. Här finns fasta telefoner i de flesta hörnor på arbetsplatsen och även tillgängliga företagsmobiler om snöret upplevs för kort..
Jannes G
UTFORSKARE

Vi är en golvfirma med 10-12 montörer som lägger mattor sätter klinker osv (ganska smutsigt ibland).

Våra montörer har sina egna (moderna) mobiler med sig och det är på dessa dom bla ringer/tar emot samtal från kunder, firman osv.

Dessa Telefoner slits ju ganska hårt då det är mycket damm osv när dom arbetar, vi skulle ju kunna köpa nya telefoner till dom men tror inte det är aktuellt då dom inte skulle "nöja" sig med någon budgetvariant av telefon utan de flesta har "nyare" modeller för 5-7000 kr vilket inte är aktuellt då kostnaden skulle bli 60-70,000:- ..

Hur skulle man kunna lösa detta? Vi har pratat om att firman kan "sponsra" med 1,000:- så får dom köpa vilken telefon dom vill men hur gör man det på rätt sätt?
Skulle man "sponsra" på lönen så tillkommer ju arbetsgivaravg. mm

Hur gör andra större bolag typ Skanska, Peab mfl som har sina "gubbar" ute på fältet?
Det måste ju gå att få tag i alla..


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jannes G!

Förstår om allt detta är klurigt, och förstår att de kanske vill ha ersättning pga mer "slitage" på sina mobiler.
Dock vet jag faktiskt inte hur Skanska, Peab och de större bolagen gör.
Är det någon av användarna här inne som vet? 🙂

Precis som det skrivits innan kan man göra en bruttoersättning, då dras skatt och arbetsgivaravgifter m.m direkt på lönen.

Googlade på det en del men tyckte det var lite luddigt och det sägs inte exakt vad som rekommenderas som konkret lösning.
Läs igenom de tidigare kommentarerna och se om någon av de tidigare tankarna eller rekommendationerna passar dig. 

Hittade ett par länkar om förmån osv som kanske skulle kunna passa.
Förmånsbeskattning av fri telefon och annan elektronisk utrustning och på vår hemsida Guide: Allt om förmånsbeskattning på de vanligaste förmånerna.
Hittade även på Driva-eget.se som avser om "köpa på firman eller privat". Kanske inte specifikt i ditt fall, men där kan man räkna på hur mycket det skulle skilja sig, vad arbetsgivaravgifter m.m blir.

Om någon här inne har en tanke om vad som skulle passa Jannes Gs - skriv! 🙂

Khedron Wilk
CHAMPION

Total amatör här men låter lite tveksamt att regelbundet betala ut ersättning för hela fakturan den anställde får eftersom fakturan inte är utställd till företaget. Ni kommer få svårt att visa att det är kostnader som avser företagets verksamhet. Så antingen är det fast kostnad i företaget (företaget står för fakturan) som gäller eller så blir det att bryta ut de samtal/avgifter som avser just företagets verksamhet.


Sedan, helt vid sidan om - min högst personliga åsikt om detta med privata abonnemang i verksamheten: Nej. Inte. Stopp.


Om medarbetarna skall/förväntas nyttja mobil i verksamheten skall den vara företagets - både mobil och abbonemang. Om inte annat så för att det ser lite märkligt ut för omgivningen när man kollar upp ett nummer och det är et privatabbonemang fast personen i andra änden säger sig representera företaget? Detta både i den löpande verksamheten och senare när den anställde ha slutat. Företaget har ingen kontroll över hur numret används. Rent krasst är det både ett PR- och inte minst ett säkerhetsproblem. Framförallt när medarbetaren slutat.


Jag förstår varför anställda skulle vilja ha det på annat sätt, dels att man är beredd att betala själv för en mer avancerad telefon men framförallt för att slippa byta nummer när man slutar (egentligen: slippa ha två nummer/telefoner). Men som sagt, jag tror nackdelarna är för stora. Och en dyr telefon borde gå att lösa via olika former av löneavdrag (fast det kan vara en smula krångligt?).


(Och nu inser jag att jag själv använder mitt privata abbonemang i min egen verksamhet ... 🙂 🙂 men jag skyller på att jag och verksamheten är ett och jag betalar hela abbonmenget privat. :-))