Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

FOSförfrågan ingen skatt == ingen arbetsgivaravgift?

Hej, om resultat "ingen skatt" läses in i FOSförfrågan, innebär det också att det blir "ingen arbetsgivaravgift" på samma person i personfliken.

Mvh Lisa

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lisa!

Jag var lite osäker på vilket program du arbetar i men i svaret har jag antagit att det är Visma Lön 300/600 🙂

 

Det beror på vilken inställning du har gjort för arbetsgivaravgiften på Fliken 4 Skatt och arbetsgivaravgift. Om du valt Ingen arbetsgivaravgift här så blir det ingen arbetsgivaravgift på lönebeskedet men om du gjort ett val här så beräknas arbetsgivaravgiften enligt den valda inställningen.

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

 

Hej igen, yes det är visma lön 600!

Så  om jag förstår dig rätt så påverkar FOSsvaret som vi läser in, inte typen av arbetsgivaravgift? 

 

Hej hej!

Fosförfrågan är ett sätt att få reda på vilken skattetabell och eventuell jämkning dina anställda har och tidigare kallades det för CSR-förfrågan. 
Och du tänker rätt - det påverkar inte typen av arbetsgivaravgift.

 

//Tinna

 

Tack! ni är också säkra på att det fungerar så i systemet?

Godmorgon LIsa,

När du gör en FOS-förfrågan får du enbart svar gällande skatten och inte arbetsgivaravgifterna. I och med din frågeställning känns det som du kanske har en nyanställd person som du precis har lagt in i programmet? I det läget är grundregeln 1000-kr regeln förvald gällande arbetsgivaravgifterna och om du betalar ut en lägre lön nu så blir det ju ingen arbetsgivaravgift. Men det har ingenting med FOS-förfrågan att göra. 

 

Om jag har missförstått din fråga eller om du vill ha ytterligare hjälp så är jag tacksam om du ger mig lite mer information så hjälper jag dig gärna.

 

//Tinna

 

 

Hej @Lisa_Boiardt_ !

Jag fick lite kompletterande info från en kollega.

OM den anställde har F-Skattsedel sätts inställningen Ingen skatt och Ingen arbetsgivaravgift. 

Ska den anställde vara anställd också behöver hon ansöka om FA-Skattsedel.

 

Mvh

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

tack. vi såg att FOS med svar Fskattsedel  inte bara påverkar skatteavdrag utan även arbetsgivaravgiften. Vi har dock fått problem då vi ofta kopierar anställda vid nyanställning, och om vi råkat kopiera en sådan som har fått "ingen arbetsgivaravgift" utan att ha sett detta blir det fel...  Eftersom vi läser in FOS svar på den nyanställda (som vi kopierat) och FOSsvaret inte kör över" ingen arbetsgivaravgift" så har vi nu fått rätt skattetabell  och "ingen arbetsgivaravgift" på många. Men nu har vi hittat det och har lärt oss att FOSsvar även kan påverka arbetsgivaravgiften.

Åh tack för förtydligandet gällande kopieringen. Jag ser till att lyfta den biten!

Ha en fin fredag och helg!

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~