
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fasta tillägg
Hej, hur hanterar folk fasta tillägg på lön i Lön 600? Programmet ger inte stöd för detta och man hänvisar till att det är ett standardprogram men det här är ju en väldigt vanligt företeelse, att man betalar ut fasta tillägg för en funktion eller tjänst man sitter på, då vill man också att semester och frånvaro ska beräknas även på lönetillägget men det går inte i programmet eftersom alla dessa beräkningar görs på månadslönen som är inlagd på flik 3. Man kan slå ihop månadslön och tillägg och lägga det på månadslön men då fungerar det inte med exempelvis statistikrapport till SCB eller Lösen. Den retroaktiva biten kan också bli lite knepig tror jag. Tacksam för tips eller bara bekräftelse om att det är rätt väg att gå att ändra månadslönen på flik 3 (och sedan speca månadslön och tillägg var för sig på lönebesked).
Löst! Gå till lösning.
- Välj din produkt:
-
Lön 600

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Så detta vore bra om ni kunde utveckla vidare till lösningar för många...
Hälsningar Christel
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag skapar en ny tråd utifrån din fråga så blir det enklare att följa diskussionen.
Med vänliga hälsningar
Anna Referera till det nya ämnet här: 2 bokföringskonto för månadslön
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag kommer kika närmare på detta och på eventuella supportärenden ni haft imorgon. Det känns som om det borde gå att få till antingen med funktionen för löneväxling eller med personvariablar.
Jag återkommer i den här tråden när jag har läst på lite eller om jag behöver ytterligare information.
Trevlig kväll!
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag skulle behöva svar på vissa frågor:
1: Det är endast månadsavlönade detta gäller?
2: Vilket semestervillkor har de anställda?
3: Har jag fattat rätt om lönetillägget ska ingå i beräkningarna för semester och frånvaro men ska inte öka upp beloppet för SCB och LÖSEN?
4: Är lönetillägget samma för alla anställda eller är det olika?
5: Ska tillägget användas vid beräkning av exempelvis övertidsersättning?
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
1: Ja.
2: 20. vi tillämpar sammalöneregeln.
3: Det var någon på supporten som sa att det här med SCB och Lösen inte skulle stämma. Men det ska vara semesterberäknande och ligga till grund för frånvaroavdrag. Men om någon undrar över en viss yrkeskategoris månadslön så ska inte tillägget ingå.
4: Nej, det är olika. Jag har kopierat upp 1101 och har olika lönearter för olika funktioner.
5: Vi betalar inte ut övertid.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag återkommer så fort jag har testat alla scenarion jag kan komma på! 🙂
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
För att få fasta tillägg inräknade i semesterberäkning och frånvaro kan du använda dig av Löneväxling.
Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Inställningar.
Markera rutan Löneväxling (t ex datorhyra) ska påverka löne- och semesterberäkningar.
Därefter kan du under Register - Anställda, Lön fylla i en Månadslön och Underlag för beräkning efer löneväxling via knappen Ändra.

I mitt exempel har jag en månadslön på 20 000 och ett tillägg på 5 000.
I Mall för lönespecifikation lägger jag upp lönearten för tillägg, till exempel 1174 eller en kopia av den lönearten med 5 000.
På lönespecifikationen betalas Månadslön+Lönetillägg ut enligt Mall för lönespecifikation.
När programmet gör beräkningar för semester och frånvaro räknar den på beloppet som ligger i rutan Underlag för beräkning efter löneväxling. I mitt fall 25 000:-
Notera:
- Tar jag ut rapport till LÖSEN eller SCB hämtas uppgifterna som står i rutan Månadslön, alltså 20 000.
- Vid retroaktiv löneberäkning tittar programmet på ändrad månadslön så den tar inte hänsyn till det högre beloppet. Vill man få med det får man markera att man ska räkna retroaktivt även på lönetillägg.
- När man betalar ut en daglön om en anställd börjar eller slutar mitt i en månad så räknar programmet endast på månadslönen och inte på beloppet för löneväxling.
- Semesterskuldlistan räknar på det högre beloppet.
- Kontrolluppgifterna hämtar som vanligt uppgifterna från vad som är utbetalt och hur lönearterna som använts är markerade.
Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar och jag rekommenderar att du kontrollräknar beloppen på den första lönekörningen så att du får till det korrekt!
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Får jag bara bolla lite med dig angående detta igen. Vi har löneförhandling per september.
Om jag nu gör det här med löneväxling och ändrar på flik 3, blir det tokigt inför den retroaktiva lönen? Jag vet att när man har anställda som ändrar tjänstgöringsgrad under året så kan man inte få med dessa i den automatiska retroaktiva beräkningen utan måste räkna manuellt. Man skulle kunna tänka sig att jag väntar med att göra den här justeringen tills löneförhandlingarna är klara och lägger in allt i samband med det för att underlätta, vad tror du om det?
Jag skulle kunna lägga in det per 1/9 men om löneförhandlingarna inte är klara då så kommer det att bli ytterligare en justering....
Har du någon ljus idé?
Med vänlig hälsning
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Att du fyller i uppgifter i Löneväxling påverkar inte den retroaktiva lönen.
Retroaktiv lön beräknas utifrån lönearter som använts på lönekörningen och om lönearterna är markerade för Retroaktiv löneberäkning.
Har du tidigare haft hela beloppet inklusive tillägg i fältet Månadslön kan det vara en bra idé att vänta till efter lönerevisionen om inte tillägget också ska beräknas retroaktivt.
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Intressant att jag precis pratade med supporten och han sa att det inte finns något att göra för att få tilläggen semesterlönegrundande i semesterskuldslistan samt vid OB och frånvaro.
tur jag inte gav upp utan letade vidare här 🙂

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Dock när jag försökte göra detta så såg jag att det inte finns någon ändra knapp vid lön fliken. så detta är fortfarande olöst för min del.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
I bilden ovan fanns en knapp för ändra men idag finns det istället en liten penna precis jämte variabeln för månadslön.
Hoppas detta var svar på din fråga och att du får en fortsatt fin eftermiddag!
/Kristina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Tack, nu fick jag det att fungera med semesterskulden.
En konstig sak är om man tar sjuk via snabbvalet så räknar den timavdraget fel alltså bara på månadslönen. men om man knappar in löneart 3107 sjukavdrag manuellt så baseras tim avdraget på månadslönen och tillägget.
Sjuklönen blir också olika.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
När man lägger in sjuk med snabbval och sedan lägger exakt samma lönearter manuellt på samma datum så ska det inte bli olika belopp. Beräkningsformlerna på lönearterna är de samma oberoende av om du lägger in med snabbval eller manuellt. Jag rekommenderar att du kontaktar oss på supporten så får vi se vad det är som gör att detta händer hos dig.
/Kristina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Kristina,
Ok, tack för hjälpen 🙂
