Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EB Monica
MEDLEM

Föräldraledighet semesterlönegrundande 120 dagar

Hej!
En av våra kollegor är hemma på föräldraledighet och den är semesterlönegrundande (120 dagar) till 27/7 från 28/7 är det ej semestergrundande. 
I normala fall blir det plus minus 0 då föräldraledigheten blir lika stor som månadslönen men denna månad blir det kalenderdagsavdrag 1-27 juli och 28-31 är det dagsavdrag så nu ska 628 kr utbetalas. Stämmer det eller gör jag något galet?
Mvh Monica

2 SVAR 2
Ella1978
MEDLEM

Hej.

Kontrollera vad erat kollektivavtal säger, där regleras hur det ska dras av. Men har personen inte arbetat bör hen inte få lön heller, så det kan hända att du får reglera det med löneart 1174, hos oss heter den 11741 och där har vi ett - framför summan för att reglera bort det som inte ska betalas ut.

Finns säkert någon annan löneart som kan funka också beroende på program.

Lycka till!

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @EB Monica!

Anledningen till att du får en summa där är för att de lönearterna du får fram har olika beräkningsformler. Du gör inget galet, men det ska heller inte betalas ut något. Här får du göra en manuell justering för att få bort summan.

Det funkar som @Ella1978 säger men jag har också ett annat tips till dig. Högerklicka på ett av snabbvalen i lönebeskedet och välj Konvertera snabbval till rader. På så vis blir löneartsraderna redigerbara, och du kan justera upp/ner summan så att totalbeloppet på lönebeskedet blir noll. 

Hör gärna av dig om du inte förstår hur jag menar eller har några följdfrågor. 
Ha en fin eftermiddag! 
/Ebba