Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fördelning av projekt

Hej

 

Jag jobbar på en byrå och på en av mina lönekunder så ska jag fördela projekt så 50% på visst projekt. 

Jag ser att man kan göra det på ett annat bolag men kan inte på det jag önskar. När jag lagt till projektet på den anställde i Personal-fliken lön och projekt. Jag klickar sedan på pennan till höger i kolumnen projekt men kommer inte upp rutan som gör att jag kan fördela. Utan endast en ruta med Projekt och benämning. Vad är det jag missar för inställning eller annat som gör att jag inte kan fördela som jag önskar?

 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lönekonsulten1 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Om du vill bokföra på projekt måste du först aktivera funktionen. Jag är lite fundersam på om du har gjort det eller inte så om detta är gjort får du bortse fram den biten. 

 

Gör så här för att aktivera projekt:

 

Välj Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Markera Projekt vid fältet Redovisning av lönekostnader görs på.

 

I hjälpavsnittet Bokför anställdas löner på resultatenhet och projekt får du en bra beskrivning av de olika stegen du behöver göra. Även avsnittet Fördelning av lönebeskedsrader på projekt tror jag kommer kunna hjälpa dig, särskilt våra exempel på fördelning. 

 

Har du sedan några följdfrågor är du välkommen att återkomma till oss i forumet. 

/Tinna

Hej

 

Jag har aktiverat under arkiv men när jag klickar på pennan till höger i rutan för projekt inne på den anställde som kommer endast upp projektets namn och benämning och inte möjligheten att fördela på olika projekt. Vad kan vara fel?

Hej

 

Jag har aktiverat under arkiv men när jag klickar på pennan till höger i rutan för projekt inne på den anställde som kommer endast upp projektets namn och benämning och inte möjligheten att fördela på olika projekt. Vad kan vara fel?

Hej @Lönekonsulten1 

 

Det låter väldigt märkligt eller så missar vi båda någon inställning. Jag har precis som du aktiverat i företagsinställningar och kan fördela på projekt både via Fliken Lön i anställningsregistret och inne på lönekörningen. Gör så att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och kika över inställningarna i ditt program. Jag blir väldigt glad om du uppdaterar din frågetråd sedan så jag vet att det har löst sig för dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

 

 

 

Hej jag har aktiverat som du säger men det kan inte vara något annat som påverkar? Det funkar som jag skrev i ett annat bolag. Jag delade månadslönen istället då jag måste ha 50% av den på ett projekt men resten ska inte vara på något projekt. Som jag uppfattat det så måste man dela upp 100% så kan inte lämna tomt dvs 50% på inget projekt alls. Korrekt?

Hej @Lönekonsulten1 

 

I och med att det fungerar som du vill i det andra bolaget du arbetar i tycker jag definitivt att du ska ringa supporten så vi kan felsöka. Eller det kanske du redan har gjort? Synd om vi missar något som kan hjälpa dig.  

 

Helt rätt uppfattat. Du kan inte fördela exempelvis halva månadslönen och låta resten vara ofördelad. Då får du följande meddelande: 

 

 

Lycka till och hoppas du får det att fungera som du önskar. 

/Tinna