Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Hej

Hej, har en fråga hur man ska betala utlägget som den anställda har gjort med sina egna privata pengar, den anställda hade betalat drivmedel med sina egna pengar. Hur kan jag registrera denna utlägg, kan jag registrera den i samband med  lönen, vad ska man då välja för konto ? Den anställda har kommit med kvittot.

Med vänliga hälsningar 

Nellie

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Nellie 123 

Tack för din fråga.

När en anställd har betalat drivmedel med sina egna privata pengar och behöver få ersättning, kan detta registreras i samband med löneutbetalningen.

Läs mer om hur du hanterar förmåner för tjänstebil i vårt hjälpavsnitt om Bilförmån. Detta avsnitt förklarar reglerna kring milersättning vid tjänsteresor med egen bil och vid användning av tjänstebil, även om avsnittet är skrivet för Lön 600, så gäller samma regler oavsett vilket löneprogram du använder.

För att hantera milersättning vid tjänstekörning rekommenderar vi följande konton och lönearter:

Milersättning för bensin vid tjänstekörning: Använd löneart 1230 i Lön 600, som motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Visma Lön Smart.

Milersättning för diesel vid tjänstekörning: Använd löneart 1229 i Lön 600, som också motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Visma Lön Smart.

När du använder dessa lönearter, kommer beloppet att bokföras på konto 7331 och redovisas i fältkod 050 på arbetsgivardeklarationen. Se till att spara alla kvitton som den anställde lämnar in som stöd för utlägget.

Hoppas detta hjälper!

/Tinna