Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaG
MEDLEM

Intjänad semester vid VAB

Har en anställd som har vabbat väldigt mycket, både 25, 50 och 100 %

Hur räknar jag intjänad semester vid "deltidsvabb" ?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MonicaG 

 

Tack för att du kontaktar oss. 


Det framgår inte riktigt hur många dagar den ställda har vabbat men vård av barn är semesterlönegrundande i 120 dagar per semesterår. Antalet semesterdagar tar hänsyn till ej semestergrundande frånvaro i hela dagar och om en anställd har mycket deltidsfrånvaro så påverkar det inte antalet semesterdagar.

 

Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:

((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar

 

Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:

Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto

 

Som jag ser det så kommer inte antalet semesterdagar minska men om vabbandet övergår till ej semestergrundande deltidsfrånvaro kommer du att få ett meddelande i samband semesterårsavslutet om att du eventuellt behöver räkna om den anställdas sysselsättningsgrad. Om du ska göra det eller inte är något du behöver veta själv eller kontrollera med ert fackliga avtal. 
Läs mer i hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro 

 

Ett tips när du registrerar vabben är att det är bra att lägga in en förklarande textrad eftersom benämningen på lönearten kommer att vara densamma även om den anställda vabbar del av dagen. Den delen kanske du redan har passerat dock 🙂

 

Beroende på semestervillkor och hur mycker den anställda vabbar kan det framöver även bli så att beloppen kommer skilja sig åt mellan semesterlönen och semesteravdraget. 
Mer om det kan du läsa i hjälpavsnittet  Varför är det skillnad på semesterlönen och semesteravdraget?

 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag. 

/Tinna