Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnicaM
MEDLEM

Koppla fler bolag till lönebesked via Kivra

Hej!
Annica heter jag och är ny löneadministratör på ett företag som idag använder sig av lönebesked via Kivra, och nu har jag lite frågor kring att komma igång med fler företag under samma licens.

 

Licensägaren använder Visma Lön 600 och skickar lönebesked via Kivra. Det fungerar jättebra!
Jag är inte upplagd, än, i det bolaget då vi inte vill äventyra att något händer med kopplingen mellan allt vid lönekörningen.

 

Är det så enkelt som att bara gå in och lägga till mig och ta bort den tidigare upplagda på "licensbolaget"? Mailen min tidigare kollega hade har jag tagit över så den är ju fortfarande aktuell.
(Det är hennes namn som kommer upp då vi loggar in med mailen på vismaspcs.se, så jag vill ju gärna ändra där också med vågar inte riktigt. 😉

 

Som jag nämner här ovan skulle vi nu även vilja komma igång med lönebesked via Kivra på ett par andra bolag som är ”kopplande” till ovan licensägare. hjälp!

 

Hur ska vi gå tillväga för att komma igång på övriga bolag?
Är det på samma sätt som ni beskriver på er sida även om det är ett annat bolag som är licensägare?
Kan vi vara flera löneadministratörer som är upplagda?

Vad behöver ni av mig för att kunna hjälpa mig?

 

Tack på förhand!/AnnicaM

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Annica @AnnicaM och varmt välkommen som ny forummedlem!

 

Vi ska självklart hjälpa dig att koppla fler bolag till lönebesked via Kivra. Jag ska försöka vara tydlig men det är ett antal steg som ska fylla i så här i början. Häng med och håll i hatten 🙂

 
Hur ska vi gå tillväga för att komma igång på övriga bolag?

Loggar in på dessa bolag på vismaonline.com och uppe i högra menyvalet välj Användare och tjänster och lägg till de administratörer ni vill använda. Gå sedan in i Lön 600 på dessa bolag och under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer bocka i Min Lön/Kivra

Gå därefter in under Arkiv - Användare - Användare och kontrollera så de administratörer som ska ha  tillgång till företaget ligger upplagda där med korrekt mejladress.

 

Välj sedan Personal - Anställda och komplettera med den mailadress de anställda ska ha till Min lön och gå därefter in under Fliken 3 Lön och bocka i Skicka lönebesked med Min Lön/Kivra.


När allt detta är klart synkronierar ni i löneprogrammet (Arkiv - Synkronisera digitala tjänster) och går tillbaka till Vismaonline och väljer tjänsten Lön Anställd. Klicka på fliken Kivra och fyll i uppgifterna samt aktivera integrationen mot Kivra.

Är det på samma sätt som ni beskriver på er sida även om det är ett annat bolag som är licensägare?
Ja, det fungerar på samma sätt på samtliga bolag.

Kan vi vara flera löneadministratörer som är upplagda?
Ja ni kan vara flera. Dessa administratörer behöver dock vara upplagda på vismaonline och finnas som löneadministratör i löneprogrammet med korrekt mailadress.

Vill du ha ytterligare hjälp eller om du vill att vi kikar på det tillsammans så rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support.


Ha en fin dag
/Tinna
 

AnnicaM
MEDLEM

Hej igen!

Tack för svar!

 

När jag försöker att logga in på vismaonline.com så kommer jag per automatik in på licensägarens sida. Även fast jag är i ett annat bolag i Visma600. Behöver de andra bolagen ha en egen inlogg, eller kan jag fortsätta med stegen ändå? Det är samma mailadress som jag använder i alla bolag.

 

Kan jag ändra namnet till mitt utan att det ställer till det? Nu står det namnet på hon som har slutat. 

 

Ha det gott!/AnnicaM

Hej Annica @AnnicaM 

 

För att använda min Lön Kivra på Vismaonline inom olika bolag, måste din mejladress vara kopplad till varje bolag du behöver ha tillgång till. Om din mejladress inte är kopplad till bolagen, måste du lägga till den. Om bolagen redan finns skapade i Vismaonline kan administratören utföra detta åt dig. 

Om bolagen inte redan finns, kan de skapas genom att du följer instruktionerna på sidan Registrera dina företag .

 

När bolagen är upplagda i Vismaonline, ska du välja det aktuella bolaget när du loggar in med din mejladress. Detta gör du genom att klicka på menyn i det övre högra hörnet och välja bolaget från rullistan med tillgängliga bolag.

Därefter följer du stegen (de som jag skrev om i mitt förra svar) för varje enskilt bolag både i Vismaonline och i löneprogrammet.

 

För att byta administratör i Mina tjänster för ditt företag på egen hand måste du själv vara administratör. Läs mer i hjälpavsnittet Hur byter jag administratör?

 

Om du behöver hjälp med att lägga upp bolagen eller har andra frågor, är du välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig gärna i den kanalen. 


Ha en fin dag

/Tinna

AnnicaM
MEDLEM

Hej igen!

Vill bara tacka för hjälpen! Har löst det! 🙂

Toppen! Tack @AnnicaM för att du återkopplade så jag vet att det har löst sig. 

 

Ha en fin dag

/Tinna