Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HenrikF
MEDLEM

Kopplade lönearter fungerar inte vid import från Visma Tid Smart.

Vi har kopplade lönearter för tex. kilometerersättning. Dessa fungerar om man lägger till dem manuellt vid en lönekörning, men om informationen kommer via en importfil från Visma Smart tid kommer inte den kopplade lönearten med på löneunderlaget. Några ideer kring vad man kan göra åt detta?

 

Visma lön 300 v.2024.0

 

Med vänlig hälsning

Henrik

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @HenrikF 

 

Tack för att du skriver till oss. 

 

Här behöver vi se hur det ser ut hos dig och därför behöver du slå en signal till supporten. Det är grymt skönt att få bort så många manuella moment som möjligt så det ska vi självklart försöka hjälpa till med. 

 

Välkommen att kontakta supporten.

/Tinna

CarinaEsp
CHAMPION

Hej Henrik,

 

Har samma problem som du med import från Visma tid. Det fungerar inte med kopplade lönearter vid import från ett externt system. 

Fick kontakt med Alexis Leo på Visma angående detta och han har tittat på problemet. Tyvärr finns det ännu ingen lösning eftersom inläsningen görs mot Utlägg.

 

När det gäller körersättning så fungerar det hos mig (Lön 600). Importen kopplas mot snabbvalet Mil-/restidsersättning (Milersättning, skattefri enl. schablon). Du behöver då säkerställa värdena på löneart 1234 och 1184 så att det blir rätt belopp på skattefri respektive skattepliktig ersättning.

CarinaEsp_1-1711024224138.png

 

 

Problemet som jag har är att jag har en löneart för ersättning av läkarbesök och receptbelagd medicin. Personalen gör utlägget och får sedan ersättning, men den ersättningen är skattepliktig och därmed så ska lönearten för ersättningen kopplas till en löneart avseende förmån. Det fungerar tyvärr inte i systemet eftersom det inte finns något snabbval att koppla detta till.

 

Önskar dig lycka till 🙂

 

//Carina

 

Hej på er och tack bästa @CarinaEsp för din fina förklaring. Bra att du har haft kontakt med Alexis som har tagit detta vidare internt. 

 

Trevlig helg och hoppas våren har kommit till dig 

/Tinna