Hej Lönekonsult2019,
Du kan lägga in personnumret på flik 1 i löneprogrammet inne i anställningsregistret. Om det är så att den anställde saknar svenskt personnummer kan du läsa i tråden
Inget svenskt personnummer eller svenskt bankkonto, på hur du ska gå tillväga för att lägga upp det.
Hur du ska gå tillväga med semesterhanteringen beror lite på vad det är du vill registrera eller göra gällande semester?
Du kan börja med att gå till
Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester för att kolla över företagets inställningar för de olika semestervillkoren. Efter det hanterar du semester på den anställde genom anställningsregistret på flik 5 inne på den anställde, där du väljer vilket semestervillkor den anställde ska gå på. Du kan läsa mer om de olika semestervillkoren på sidan
Anställda, fliken semester.När du har valt upp ett semestervillkor på den anställde och lagt in värdena där kan du sedan arbeta med semester på ett lönebesked genom att använda dig av snabbvalet: Semester, uttag- eller ersättning beroende på vad du vill registrera.
Du kan läsa lite mer om det på sidan
Registrera uttag av semester med snabbvalet Semester, uttag. Återkoppla om du har ytterligare funderingar.
/Theodor