Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anne-Lie3
UTFORSKARE

Löneförskott utan 30% skatt

Vilken löneart skall jag använda för att betala ut ett förskott till sommarjobbare där det inte skall dras någon skatt? Förskottet betalas ut samma månad som ordinarie lön skall utbetalas.

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Anne-Lie3!

 

Du kan använda löneart 1313 - Löneförskott, Manuellt avdrag. Lönearten används för att göra ett nettoavdrag på förskott som är kontant utbetalt. Denna metod kan endast användas då förskottet ges och återbetalas samma månad.

Om du exempelvis i mitten av månaden ger ett förskott direkt i handen till den anställde, så används alltså denna löneart för att samma månad dra tillbaka pengarna.

 

Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet Hur betalar jag ut ett förskott till en anställd? där du kan läsa mer om förskottsbetalning.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.

Ha en fin dag!

/Tinne

Anne-Lie3
UTFORSKARE

Ett förskott på 3000:- där det ej skall dras skatt.

Löneart 1313 -3000:-

Löneart 9315(automatgenererad) +3000:-

Utbetalas 0:-

Det skall utbetalas 3000:- och han har timpeng. Någon mer löneart som skall användas? Jag vet inte hans timmar när förskottet betalas ut!

Hej Anne-Lie3!

 

Du ska inte betala ut förskottet med lönearten 1313, utan lönearten används när förskottet ska betalas tillbaka av den anställde.

I detta läget så måste utbetalningen göras kontant eller via en överföring direkt från banken. Utbetalningen skapar du alltså inte i löneprogrammet. Det kan du endast göra om utbetalningen och återbetalningen av den anställde är inom samma månad

Om det inte betalas ut och dras tillbaka samma månad så ska det vara skatteavdrag. med 30 %.
 

Återkom gärna om något känns oklart!

/Tinne