Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Löneskuld vid anställningen upphörade

En anställd slutade 31/8 och hade varit anställd mindre än 5 år. Under sin anställningstid har han tagit ut 20 dagar förskottssemester under 2020. Nu finns det ingenting att dra emot och han har blivit återbetalningsskyldig ett ganska stort belopp. Semesterskulden är ju en bruttoskuld. Jag undrar hur man gör med skatten i ett sådant fall? 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ingegärd Nilsson 

Tack för att du kontaktar oss. 

Jag förstår att det kan vara lite klurigt att hantera en sådan situation. Vi har ett hjälpavsnitt som heter "Inbetalning från Anställd" som beskriver hur du ska gå tillväga. 

Om skatteavdraget är redovisat till Skatteverket kan det inte betalas tillbaka till arbetsgivaren eftersom skatteavdraget tillhör den anställde så snart det är redovisat till Skatteverket. Det innebär att du som arbetsgivare får begära tillbaka det som redovisats till Skatteverket från den anställde, det vill säga utbetald lön och gjorda skatteavdrag (bruttolönen).

Om den anställde jobbar kvar görs justering av den utbetalda lönen och arbetsgivardeklarationen på nästa lön. Om den anställde har slutat får du göra en omprövning av arbetsgivardeklarationen. Den avdragna skatten regleras sedan hos den anställde när denne får sitt slutskattebesked. Om den anställde vill ha pengarna tidigare kan denne begära jämkning eller förtidsåterbetalning hos Skatteverket.

Lycka till och ha en fortsatt fin dag. 

/Tinna