Hej.
Vissa på mitt bolag har rätt till förmånsbil. För att komplicera till det så har man medgett att man kan ta ut dyrare bilar än policy m.hj. av ett nettolöneavdrag.
I dessa fall ska då förmånstagaren inte betala fullt förmånsvärde. (om jag förstått det rätt)
Exempel summor nedan.
Verkliga värden är exempelvis:
Lön 54000 SEK
5634 SEK (förmånsvärde Skatteverket)
Nettolöneavdrag ö-k: 1964 SEK
Problemet är att det finns en Excel snurra (företagets egna) som visar att förmånsbilen ska kosta den anställda totalt runt ~3799 SEK per månad i "total nettokostnad" (då förmånsvärdet går ner på grund av nettolöneavdraget).
Excelen visar på netto förmånsvärde (efter nettolöneavdraget) på 1835 SEK.
(1835 + 1964 = 3799 SEK som Excelen då visar som total nettolönekostnad)
Dock har en anställd funnit att det verkar "kosta mer" i verkligheten.
Såhär är det inlagt idag i Visma sedan förr
1101 Månadslön 54000 SEK
2101 Bilförmån (5369 SEK) // parantes
21001 Bilförmån avdrag (1700 SEK) // parantes
13051 Betalt för bilförmån -1969 // utan parantes
Kollar jag på Visma Support för liknande case så hänvisar man till koder:
2101, 2102 och 1306.
Är det något som påverkar?
Känns krångligt.
Och som en felkälla om det inte läggs in rätt.
Gör vi rätt eller fel i Visma?
Eller är det vår Excel som är fel?
Mvh/D