Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

infoeko
MEDLEM

Nettolöneavdrag?

Hej!

Jag ska göra en lön med bilförmån. Bilförmånsvärdet är inlagt och klart.

Det är månadslön så jag har lagt in 1101, 2101. Har också lagt in 2102 och 1306, men här kommer inga belopp fram? Jag ska alltså själv skriva in beloppen. Min fråga är då: vilket belopp ska det stå där. Bilförmånsvärdet är 5000 kr. Är det inte samma belopp som ska står i 2102 och 1306? Har tittat på exemplet som fanns om nettolöneavdrag bilförmån, men där är det inte samma belopp i rutorna 2101,2102 och 1306..? Tidigare gjorde jag en lön med bilförmån och då använde jag bara 1101 och 2101. Lönebeskedet visar ändå helt rätt med bruttolön, avdragen skatt och beloppet på förmånen. Ska jag ändra något i den tidigare lönespecifikationen, eftersom jag nyligen fick veta om att man ska ha 2102 och 1306?

2 SVAR 2
infoeko
MEDLEM

Det gäller Lön Smart

Hej @infoeko 

 

På din första fråga gällande vilket belopp du ska lägga på lönearterna 2102 och 1306 är svaret att det måste du själv avgöra och det är ingenting vi kan bestämma åt er. Det handlar om hur mycket den anställde ska betala och i vårt exempel har vi skrivit att den anställde ska betala endast 4500 kr av 5000 kr men det är som sagt något ni själva bestämmer.


Har det blivit fel i tidigare månad ska det göras en rättning i den perioden hos Skatteverket vad gäller AGI:n. Du hittar mer information i hjälpavsnittet 
Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
 

Jag rekommenderar även att du också korrigera den felaktiga förmånen i Visma Lön Smart och där brukar vi tipsa våra kunder om att följa hjälpavsnittet Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket

Avsnittet är skrivet för Lön 600 men funkar lika bara för dig med Lön Smart. 

 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en härlig dag. 

/Tinna