Jag som ägare av AB tar ut samma lön varje månad men det samlas på komptimmar och semesterdagar, kan jag nolla bort dessa utan att göra en utbetalning på lön så det slipper ligga och skramla i bokföringen?
Som jag förstått kan jag inte ändra så jag inte har semestervillkor när jag väl lagt in det?
Hej @FredrikLundgren
För att nolla bort komptimmar utan att göra en utbetalning på lönen kan du använda löneart 4108 Komptid uttag på en lönekörning. Detta kan du göra antingen genom en extra lönekörning med bara detta, eller på en ordinarie lönekörning. Eftersom det inte innebär utbetalning av pengar, påverkar det inte bokföringen.
När det gäller semestervillkor, beroende på hur du vill hantera de redan intjänade semesterdagarna, kan det krävas eventuella åtgärder. Om du önskar nolla semesterdagarna utan att utbetala dem, kan du ändra semestervillkoret till 00 direkt.
Om du däremot vill betala ut de intjänade semesterdagarna, behöver du först göra en lönekörning där en slutlön betalas ut för att nolla allt som finns på det nuvarande semestervillkoret innan du ändrar villkoret.
Har du några följdfrågor eller om du vill att vi visar i ditt program så är du alltid välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig helg!
/Tinna
Det funkade fint att nolla komptimmarna, semesterdagarna verkar ha försvunnit också men semesterlöneskulden verkar inte ha påverkats alls? Jag hade rätt många sparade semesterdagar samt de som tjänats in i år.
Hej @FredrikLundgren
Det var fint att höra att det löste sig med komptimmarna!
Angående semesterskulden så nollställs den när du byter semestervillkor. För att detta ska se ut korrekt behöver du göra en ny lönekörning och låsa den. Har du gjort det än?
Om semesterskulden fortfarande inte är nollställd efter detta så ringer du supporten så hjälper vi dig.
Lycka till och bra jobbat!
/Tinna
Ah, nej jag hade inte gjort nån lönekörning, nu såg det bättre ut! Tackar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.