Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Obetald semester

Hej

En anställd ska ta ut 4 veckor semester (godkänt av ledningen) men hon har endast 15 dagar betalda att utnyttja samt 10 obetalda. Hon vill inte ta ut förskottssemester utan har själv begärt obetald ledighet för de dagar som inte täcks av betalda dagar.

 

Kan ni ge mig råd om vilket val i snabbvalet är bäst i detta fallet. Jag använder alltid genvägen Kalendarium och Snabbvalen däri. Blev bara lite osäker på hur jag jag ska registrera detta på bästa sätt... 

Totalt blir det 20 dagar ledigt. Tack på förhand.

4 SVAR 4
Thomas51
CHAMPION

Använd "övrig frånvaro". 

catarina ScF
UTFORSKARE

Om du markerar alla dagar i kalendariet och väljer semester uttag så tar systemet först de betalda semesterdagarna resterande står som obetalda semesterdagar. Lönearter som används blir 3244 - Uttag obetald semester samt 3201 - Obetald semester 4,6%. Då blir det klart och tydligt på lönespecifikationen tycker jag!

Strålande. Tack för svaret, men då gör jag så. Bara för min egen skull som ganska ny användare av Visma 600..låt säga det var omvänt. Hon ville ta ut förskottssemester...vad rekommenderar ni då? 

Gå in på henne i Anställda, flik 5 - semester. Där ser du hur semesterdagarna är fördelade. Om hon ska få 10 dagar förskottssemester skriver du i 10 i rutan för förskott. När du sedan markerar i Kalendariet så tar systemet först hennes betalda semesterdagar och resterande går som förskottssemester.