Hur skulle ni hantera följande...? :
En anställd har varit sjuk en längre tid. Nu över 3 månader, får mao ingen lön av företaget.
Nu har läkarna sagt att han ska kunna jobba 50% 1-17 februari och 75% 18-28 februari.
Men han kommer inte in. Vi försöker kontakta honom med jämna mellanrum och får oftast svaret att han ska komma in "imorgon" - men han kommer inte och har nu inte jobbat något i februari = ska inte ha någon lön.
Först lägger jag in sjukperioderna sen Övrig frånvaro på resterande tid. Men det går inte jämnt upp - lönen ska ju bli noll kronor.
Fick lite olika tips från supporten; ändra månadslönen (...), BARA lägga övr.frånvaro hela månaden (känns inte heller bra för statistik o annat) eller att göra ett Bruttoavdrag på 1179.
Sista alternativet tilltalar mig mest... Någon som har gjort någon tanke om detta eller har gjort något liknande?
//Sabine
Sen undrar jag över den om den anställde verkligen kan göra på den viset. Låter som att det är dags för varning. Annars får personen se till att få nytt läkarintyg. (Nu vet ju inte jag anledningen till sjukskrivningen, utgår bara helt från arbetsgivarsidan)Det är även min spontana reaktion. Strikt talat så nej, det kan inte den anställde. Men...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.