Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina
MEDLEM

Onlineverktyg för nettolön till bruttolön

Någon som kan rekommendera att bra onlineverktyg för att räkna ut bruttolön, AG och löneskatt utifrån nettolön?

12 SVAR 12
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Carina  

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Ser att ingen har svarat dig och jag tror att det kan bero på att de flesta företagare idag använder ett löneprogram för att slippa räkna manuellt. Jag vill dela med mig av artikeln Räkna & betala ut lön – därför ska programmet (och inte du) göra det så får du massor av tips och goda råd från vår sida. 

 

Du kan även kolla på verksamt.se som har en sida som heter Räkna ut vad en anställd kostar

för att få viss vägledning. 

 

Inget av detta är exakt vad du frågar efter men jag vill ändå ge dig dessa tips på vägen. Har vi någon annan forummedlem som har möjlighet att hjälpa Carina så välkomna att hoppa in i tråden. 

 

Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

 

/Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej igen @Carina  

 

Såg till min glädje att du har Visma Lön Direkt och där finns det faktiskt en inbyggd funktion som kan hjälpa dig. Du fyller i nettolön och så räknar programmet baklänges. Inte så tokigt!

I vårt tips Beräkna lön före skatt - Lön Smart (det funkar även för Lön Direkt) visar vi hur det fungerar. 

Ha det fint 

/Tinna

Hej Tinna,

 

Filmen du skickade visar Lön Smart Visma Pro, jag kan inte se att jag har den...jag har Visma lön direkt...

 

/Carina

Hej @Carina  

 

Det ska vara samma funktion även i Lön Direkt. När du står inne på den anställdas lönebesked så tittar du långt ner till vänster. Se bilden nedan. 

 

 

Om jag har missförstått din fråga eller om du har några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

/Tinna

Tack jag hittade den nu!

/Carina

Carina
MEDLEM

Hej Tinna

 

Tack för all bra tips! Jag ska geanst kolla länken, jag helt ny på detta och tar tacksamt emot allt hjälp.

 

Mvh

Carina

 

 

Hej @Carina  

 

Tack själv! Hör gärna av dig om du fastnar i något moment så hjälps vi åt. 

 

/Tinna

Carina
MEDLEM

Hej igen Tinna,

 

Jag har en annan fråga är det ok om jag tar den här eller ska jag öppna en annan tråd?

 

Mvh

Carina

Hej @Carina  

 

Om din fråga rör samma ämne kan du ställa den i samma tråd men om den rör något helt annat uppskattar vi om du istället skapar en ny. 

 

Välkommen med dina frågor - det gillar vi!

/Tinna

 

 

Hej Tinna,

 

Jag har en sjukvärdsfärsäkring vilket konto ska jag välja på lönespeccen är det övriga förmåner allmän tabellskatt eller övriga förmåner engångsskatt?

 

Tack för din hjälp

 

Mvh

Carina

Carina
MEDLEM

eller kanske 7624?

Hej @Carina 

  

Du kan använda löneart 2118 Övriga förmåner tabellskatt för att lägga in förmånsvärdet. Såg att du skrivit samma fråga i en annan tråd men jag svarar även här. 

 

Ha en härlig dag. 

/Tinna