Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sandtek
MEDLEM

Övertid istället för flextid

Hej, 

 

Vi har anställda som är här ganska ofta på helgerna och arbetar.

När de stämplar in i Visma Lön Anställd så registreras arbetstiden alltid som flextid när det är utanför ordinarie schema.

 

Går det på något sätt ställa in så att den tiden automatiskt registeras som övertid istället?

Eller måste man alltid göra någon form av handpåläggning för att det ska bli det?

 

Mvh. Andreas

 

3 SVAR 3
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Sandtek

Alla anställda som arbetar måste ha ett avtal eftersom det bland annat styr reglerna kring hur flextid, OB, övertid och komptid ska beräknas. Om du arbetar i Visma Lön Smart gör du alla inställningar för avtal där. Om du arbetar i Visma Lön 300/600 kan du göra inställningar för avtalsregler i Visma Lön Anställd. Vissa uppgifter hämtas dock från löneprogrammet. Läs mer i avsnittet Redigera uppgifter för anställd. Under Avtal i Visma Lön Anställd ser du alla avtal som finns upplagda i ditt företag. I kolumnen Anställda kan du se hur många, samt vilka anställda som är kopplade till respektive avtal.

Du kan redigera avtal genom att markera det aktuella avtalet och göra ändringar under Redigera avtal. Läs mer i avsnittet Skapa eller redigera avtal.

Hoppas detta var till din hjälp och att du får en fin onsdag! 🙂

Hej Anton,

Tack för svar!

 

Vi arbetar i Visma Lön Smart tillsammans med Lön Anställd. 

 

I vårt avtal har vi valt att hantera både flextid och övertid. 

Övertidsregeln är inställd att gälla mellan 00:01 och 23:59 vid helger och veckoslut som det är nu.

När de anställda stämplar in på helgen så väljer programmet ändå att logga tiden som flextid plus.

 

Visst kan vi gå in och justera varje tillfälle i efterhand men det vore ju fint om det gicka att lösa så man slapp det momentet. 🙂 

 

/Andreas

Hej igen @Sandtek, jag tycker det låter lite underligt. Låter nästan som att flextiden skriver över övertiden. Vi vill gärna kika på hur det ser ut hos dig, ring gärna vår support så kan vi kolla vidare på det den vägen! 

Tack på förhand, jag håller tummarna! 🙂