Hur ska jag regga VAB & FL för en timanställd som jobbar oregelbundet? Finns inga lönearter för timanställda i snabbval och inget som påverkar lönen ekonomiskt (eftersom det inte betalas ut någon timlön den aktuella dagen!) , men ska väl ändå reggas för statistikens skull? Syftar alltså på om en timanställd vabbar/föräldraledig på en schemalagd dag endast, inte annars såklart... Lite moment22?
Löst! Gå till lösning.
Hej,
VAB och FL ska registreras även på timanställda för annars blir det fel i semesterberäkningen.
Om du endast ska registrera frånvarotiden utan löneavdrag så finns löneart 3354 för VAB och 3350 och 3352 för FL, den ena är semesterlönegrundande och den andra är inte det.
Om du har rätt inställningar i systemet så ska du kunna använda snabbval även för timanställda.
//Carina
Jag ser inte att löneart 3354 finns i mitt program (Lön 600) ... Kan jag skapa den själv och på så sätt blir det rätt sne i rapporteringen till FK?
Hej @Magnus Erixon
Tittade i mitt program och där finns lönearten 3354 med som standard. Har du uppdaterat till version 2025 så bör du se den annars får du ringa supporten så hjälper vi dig.
Lycka till!
Tack @CarinaEsp för det fina svaret. 😊
Bara för att förtydliga för dig @Magnus Erixon så behöver du när du registrerar frånvaron via snabbval även fylla i en överenskommen arbetstid om den anställde hade arbetat den dagen för att en löneart ska hämtas.
Detta gör du här:
/Cecilia
OK, tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.