Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kerstin2021
MEDLEM

Semester för delvis föräldraledig

Hej

Har en anställd som är delvis föräldraledig. Dvs hon kommer inte att tjäna in alla semesterdagar som står under fliken semesterätt (25 dagar) men har ett antal sparade dagar. Hur gör jag när hon tar ut semester? Jag vet ju hur många dagar hon har tjänat in hittills men om hon vill ta ut semester som överstiger det intjänade antalet dagar och då vill ta sparade dagar. Hur gör jag?

Med vänlig hälsning Kerstin

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Kerstin!

Programmet kommer med stöd av Semesterlagen alltid att först vilja plocka av de betalda dagarna och sedan av de sparade dagarna. Jag tolkar det som om ni har samma intjänande år som uttagsår och en tanke som slog mig är att du skulle manuellt kunna minska de betalda dagarna och sedan göra ett semesteruttag. Gör du ett semesteruttag på fler dagar än de betalda så bör programmet ta även av de sparade.  Men detta är ju inget som programmet hanterar så det får bli helt manuell hantering och innan du provar rekommenderar jag att du tar en säkerhetskopia. 

 

Som vanligt vill jag även slå ett slag för en dialog främst mellan företaget och den anställda, men kanske även med ert fackliga avtal om du känner dig osäker.  

 

Önskar dig en fin eftermiddag! 

/Tinna

hej och tack för svar. Jag tänker prova att ändra manuellt under fliken semester i rutan " betalda dagar" till det antal hon kommer att tjäna in i år (17 istället för 25) men måste jag då också ändra i rutan "semesterrätt"? Här står det ju fortfarande 25.

Hej Kerstin,

 

Vår rekommendation är att du inte ändrar i rutan Semesterrätt eftersom t.ex Semesterskuldlistan använder semesterrätten till sina beräkningar för intjänande dagar. 

 

När man har sammanfallande intjänande/uttagsår så kan inte programmet räkna av frånvaro som ligger framåt i tiden utan här krävs att du själv är lite extra observant och ändrar antalet betalda dagar om du vet att personen kommer vara frånvarande mycket under året och då menar jag att personen kommer att ha ej semestergrundande frånvaro. 

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid väkommen att höra av dig! 

Tinna