Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaM
MEDLEM

Semesterdagar vid föräldraledighet

Hej,

 

Vi har en anställd som har varit föräldraledig under hela innevarande semesterår (2021-04-01--2022-03-31) och tog därför inte ut några intjänade dagar från året innan (2020-04-01--2021-03-31) och har därför alla 25 dagar kvar därifrån. Hon har under innevarande år tjänat in 13 semesterdagar (ensamstående). Planen är att komma tillbaka i mitten av augusti 2022. 

 

Så frågan är: Måste hon ta ut några semesterdagar innan nya semesteråret tar vid den 1 april? Eller får allt sparas (25+13)? Jag hoppas att min fråga är begriplig, jag förstår knappt själv vad jag frågar... 😀 

 

Carina

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carina!

Förstår att du klurat på detta och det var jättefint att du hörde av dig.

Enligt semesterlagen får en anställd spara de dagar som överstiger 20 betalda semesterdagar. Med detta sagt så ska du ändå ta kontakt med ert fackliga avtal och be om råd för hur det ska hanteras på ert företag och i detta något specifika fall. 

Använder du Visma Lön 300/600 så kommer det vid semesterårsavslutet en upplysning om hur många dagar den anställde har kvar och som kommer att flyttas över till sparade dagar. Även om antalet är fler än det tillåtna så kommer dagarna att flyttas över till sparade.

 

Med detta sagt så hör med ert fackliga avtal om hanteringen. Ditt program kommer att ge dig fullt stöd. 

 

Välkommen tillbaka till forumet!

Tinna

Hej,

 

Och tack. Vi har inte något fackligt avtal, men jag har pratat med rätt personer och fått lite klarhet.

 

Då kommer här en följdfråga. Den anställda i fråga kommer att ta ut 20 dagars semester 1-28 mars och återgå till föräldraledigheten den 29/3. Nu snurrar det i mitt stackars huvud. Betyder det att hon ska ha lön i mars för 1-28 mars och att semesterlönen betalas ut i april? Tänker jag rätt då?

 

Carina

Hej Carina!

Om du istället för föräldraledighet lägger in semester så kommer den anställda att få lön men när det betalas ut beror på vilken avvikelseperiod ni har. Exempelvis i mars kommer den anställda säkert ändå ha avdragen för föräldraledigheten i februari. En liten tröst om det känns snurrigt är att programmet hjälper dig med att göra rätt om du bara lägger in allt i kalendariet som vanligt. 

 

Hejar på dig och bara hör av dig om du har några funderingar så kan vi klura tillsammans 

Tinna

 

 

 

 

 

Hej,

 

Och tack för ditt svar. Då bör hon få lön + semesterlön i april om jag lägger in semester 1-28 mars. Det var nog så jag misstänkte att det skulle bli egentligen, men ju mer jag tänkte ju snurrigare blev det... 😀 Bra, då vet jag hur jag ska informera henne. 

 

Jag lär återkomma hur jag ska gå tillväga när hon kommer tillbaka i mitten av augusti. 😀

 

Får jag bara ställa en fråga till som inte har med detta att göra. När jag i december tog ut listor på alla anställda, så såg jag att de tre sist anställda inte är anslutna till Fora i löneprogrammet (de är anslutna, men inte enligt Visma). Var lägger jag in detta på personalkortet? Jag hittar ingenting. Kan ju vara bra om de är med när jag ska rapportera till Fora (som jag också måste klura på hur man gör...).

 

/Carina

Hej igen,

Skönt att vissa frågetecken rätades ut! 

 

Hittade instruktionen Varför kommer vissa anställda inte med på Fora-rapporten som jag hoppas och tror att du kan ha nytta av. 

Den smidigaste lösningen vore om du bara missat att bocka i att de ska vara anslutna. Det löser du i så fall genom att gå in under Personal - Anställda, fliken Rapportering och markera rutan Ansluten till Fora.

 

Som tidigare nämnt så är du alltid välkommen till oss!

Tinna

Hej,

 

Kanon, tack för hjälpen! 

 

/Carina