Hej,
Detta är första gången jag har en anställd som är föräldraledig under längre tid så behöver lite råd.
Den anställde är föräldraledig from 231221-240820.
Den anställde har tjänat in 25 dagar under perioden 2300401-240331.
Den anställde kommer att ha tjänat in 17 dgr under perioden 240401-250331 (om jag räknat rätt)
Den anställde ska inte ha semester förrän 241220-250107 så totalt 7 dagar samt ett par dagar i oktober (vet ej datum)
Vi har arbetstidskonto så den anställde har tjänat in 40 arbetstimmar.
Hur gör jag med alla semesterdagar?
Tänkte att 5 dagar får han spara till nästa år och resten betalas ut men blir osäker så behöver hjälp.
Mvh
Annelie
Hej @Annelie22
Tack för att du kontaktar oss.
Förstår att detta ger dig lite huvudbry och det är jätteviktigt att det blir rätt såklart. Min rekommendation är att du börjar med att slå en signal till ert fackliga avtal och hör vilka regler som gäller för er. Är det kanske så att man gör ett undantag och låter den anställda spara fler dagar är 5? Eller ska de betalas ut i pengar?
När du har fått svart på vitt kring vad som gäller hos er använder du snabbvalet Semester, ersättning och anger antalet dagar vid fältet Utbetalning semesterdagar i pengar.
Ha en fin dag.
/Tinna
Hej Tinna,
Tack för svar, det låter klokt:) Blev som sagt väldigt osäker och vill att det blir rätt från vår sida.
Tack så länge:)
Mvh
Annelie
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.