Hej, Jag har en anställd som har varit månadsanställd men har avslutats och nu skulle komma in på timmar. Jag har ändrat så att denne har timlön och semestervillkor 30 med att sem.ersättning ska utbetalas automatiskt vid lönekörning. När jag registrerar timlön på personen så genereras ingen semesterersättning. Jag måste ha glömt någonting men vet inte vad det kan vara.
Någon som har tips?
Jag har en anställd som tar ut semesterersättningen två gånger per år och då brukar jag bara gå i kalendariet/snabbval semesterersättning.
Då brukar jag få rätt uträknat av systemet. Kan det vara en lösning?
Hej @Marja-Lena P-F
Tack för att du skriver till oss.
Precis som @Suslun säger så bör detta fungera när du använder snabbvalet Semester, ersättning.
En sak som du kan kontrollera är hur det ser ut på inställningarna för semestervillkor 30. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Villkor 30. Kontrollera så du har en procentsats här.
Kontrollera även så du har ett belopp längst ner vid fältet semesterersättning under Personal - Anställda - Inne på den anställda och Flik 5 Semester.
Det framgår inte vilket semesteravtal den anställda hade tidigare så kolla gärna på sidan Byt semestervillkor så kanske du får några bra tips på vad som är fel.
Det kan vara en rad olika anledningar till varför det inte fungerar men jag hoppas att något av alternativen ovan kan hjälpa dig. Annars behöver du slå en signal till oss så får vi felsöka tillsammans med dig. När du vet vad det berodde på blir jag glad om du uppdaterar här i forumet.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.