Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semestergrundande komptid

Har fått en fråga från en av de anställda om den komptid som han tar ut är semestergrundande?
Har varit inne på löneart 4108 och under Övriga uppgifter - Påverkar underlag för, så är inte rutan för Semestergrundande frånvaro ifylld.

5 SVAR 5
sivlai
MEDLEM

Komptiden är väl tänkt att man kan ta ut i ledighet, då kan den väl inte vara semestergrundande? Rent logiskt tycker jag att det borde vara så att den inte är det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är inne på Lailas linje. För att kunna ta ut komptid måste man ju ha arbetat in komptid, så det blir ju plus/minus noll antingen det är semestergrundande eller inte.....

//Tina

KenArd
CHAMPION

Hej,
Det man kan fundera på är när man tar ut det i pengar. Rent logiskt borde det vara semestergrundande. Här får man naturligtvis titta ev. avtal också.

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan jag i och för sig hålla med om.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla svar! Jag tror jag lyckades hitta svar på detta via ett intensivt googlande och tror att det kan stämma.

"Avsättningen av kompensationstid räknas som arbetstid och semesterlönegrundande arbetstid. Uttaget av kompensationsledighet i timmar vid betald ledighet räknas inte som arbetstid och inte heller som semesterlönegrundande arbetstid. Uttaget av kompensationsledighet i pengar räknas som semesterlönegrundande lön."