Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Semesterinställningar lön 300 vs lön 600

Har jobbat med Visma Lön 600 tidigare, men då vi är så få anställda har vi bytt till Visma Lön 300. Är det därför jag inte känner igen mig eller kommer jag ihåg fel?

De flesta anställda jag har, jobbar ibland övertid och på underliga tidpunkter. Därför har jag lagt in dem på semestervillkor 20. Har jag gjort rätt?

De tillhör Transport, där inte semesterberäkningen skall baseras på 12% utan på 13%. Jag är säker på att jag ställde in det i 600 och att det fungerade, men i 300 hittar jag enbart att uppbokning av preliminär semesterskuld kan sättas till 13%. Kommer jag ihåg rätt eller fel?

Påverkar denna inställning även lönearterna man använder när någon tar ut semester och  vid uträkning av semesterersättningen vid slutlön? Om inte, hur gör jag? Jag vill ju att dessa 13% ska kicka in på Semestervillkor 20 på rätt sätt.

Mvh Lena

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lena,

Det är egentligen inte jättestor skillnad mellan Lön 300 och Lön 600 förutom att Lön 600 har ett gäng funktioner och lite fler möjligheter men jag hoppas och tror att du kommer trivas även i Lön 300. 

För att du ska kunna välja rätt semestervillkor så får du en länk till dokumentet Beräkning semestervillkor så får du kontrollera så beräkningarna matchar ditt avtal. Nyckel till %:en ligger under Arkiv - Inställningar - Semester och dubbelklicka in på semestervillkoret men det vet jag redan att du känner till 🙂

Ha en fin dag

TInna