Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natasa
MEDLEM

Semesterskuld vid flytt av anställda till annat bolag

Hej!

Vi har några anställda som har bytt bolag inom koncernen. Nu när jag har flyttat dem så finns inte skuld för uttagen förskottsemester med i det nya bolaget. Hur gör jag för att få den med?

Ett problem till är semestertillägg som vi betalar ut en gång per år, i juni. Det är alltså utbetalt i juni i år. Nu blir det fel i semesterskuldlistan i det nya bolaget då det räknar värde på betalda dagar med semestertillägget. 

Hur får man rätt på antal intjänade dagar utan att behöva ändra anställningsdatum bakåt i tiden?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Natasa 

Tack för att du kontaktar oss. 

Vi har ett jättebra hjälpavsnitt, Checklista för att flytta anställd mellan företag i Visma Lön 600, som du kan utgå ifrån för att inte missa något vid en flytt mellan företag. 

För att de intjänade dagarna ska beräknas korrekt så anger du samma datum som de hade i det bolag de flyttar ifrån.

Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna

Hej!

Jag har kollat på det men hittar tyvärr inte svar på mina frågor där. 

/Mvh Natasa 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej Natasa! 

Om det bolag de anställda flyttar till är helt nytt går det bra att lägga in semestervärdena genom ingångsvärden. Där kan du skriva in förskottsskulden och hur det har sett ut tidigare. Jag tycker dock det låter som att de har flyttat in till ett befintligt bolag och då är det enligt checklistan som min kollega nämnt ovan. Jag förstår att den är lite klurig och inte besvarar alla dina frågor och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig vidare. 😀

Gällande förskottsskulden är min rekommendation att du lägger in själva skulden med ett minustecken framför i rutan Avskrivning på fliken 5 Semester för den anställde. När du lägger in ett negativt värde får du upp en återstående skuld som sedan kommer att skrivas av när det är dags. 

EbbaArvn_0-1702030225816.png

När det gäller semestertilläggen så finns det en inställning i företagsinställningarna om det ska betalas ut i klump eller vid varje uttagstillfälle. Jag vet inte om jag tolkar din fråga rätt men du kan kontrollera så att det är rätt inställt framöver. 

EbbaArvn_1-1702030460565.png

Jag misstänker att du vill nolla värdet på de betalda dagarna och det kan du göra genom en extra lönekörning. Skapa en ny lönekörning och välj extra utbetalning. Här kan du lägga in löneart 3216 Semestertillägg betalda dagar för att nolla ut saldot. Det är viktigt att du plockar bort den kopplade lönearten 3235 så att inte dagarna räknas ner. Högerklicka för att radera den kopplade lönearten. 
För att det inte ska bli ett värde utbetalt till den anställde lägger du in löneart 3232 med samma belopp som ovan i minus. 

När det gäller intjänade dagar så är det som min kollega nämner anställningsdatumet programmet går efter. Eller egentligen första dagen i det pågående semesteråret. Dock hör anställningsdatumet ihop med förskottsskulden så för att den ska räknas av korrekt är det viktigt att ni anger det gamla anställningsdatumet. Ett tips är att lägga in en anteckning på flik 8 Anteckningar om när den personen anställdes i det nya bolaget, om ni vill ha det sparat. 

Hoppas att du fick svar på dina frågor. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! 
/Ebba