Hej,
Undrar om någon har en lösning på hur man skall hantera sjukavdrag hel månad (dag 15-90) där avdraget inte tar med de fasta tillägget?
Den drar endast av för månadslönen, så 1000kr till skall de vara avdrag på, men jag hittar ingen direkt lösning.
Förra månaden kunde jag göra en abrovinsch och lägga in -1000kr på formeln under lönearten, men går inte denna månad då vi nu har två långtidssjukskrivna.
Hur skall man enklast hantera detta?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej @Natalie Lind
Välkommen som ny forummedlem.
Ser att du inte har fått svar på din fråga men jag ska försöka hjälpa dig 🙂
Det finns ett par olika lösningar som du kan utgå från. Antingen kan du, när du står inne på den anställdas lönespecifikation, högerklicka på snabbvalet "Sjuk dag 15-90 hel månad" och välja "konvertera snabbval till rader". Du kan då ändra beloppet till månadslön + tillägg så att det blir noll.
Alternativt kan du välja att inte lägga in lönearten för tillägget alls, eftersom de inte arbetar och därför inte bör få tillägget.
Ett tredje alternativ är att skapa en egen löneart där du drar av tillägget, så att totalen för lönebeskedet blir 0. Ett exempel på en löneart du kan kopiera är 1179 Övrigt avdrag, brutto.
Lycka till och trevlig helg!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.