Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena63
MEDLEM

Sjuklön behovsanställd

Hej,

Jag undrar hur sjuklönen blir uträknad när en behovsanställd är sjuk.

Beräknas det efter den arbetstid han har haft?

Vänligen 

Lena

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lena63 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

När en anställd som inte har en regelbunden veckoarbetstid är sjuk kan inte karens beräknas enligt den vanliga beräkningen på 20% av veckoarbetstiden som ser ut enligt nedan:

Beräkningsformel karensavdrag månadsavlönad
-0,8*(((MånadslönEfterLöneväxling+RörligLönGenomsnittMånad)*Avtalsfaktor)/(52*Veckoarbetstid))

Beräkningsformel karensavdrag timavlönad
Timlönsjuk+0.8 * ((RörligLönGenomsnittMånad * Avtalsfaktor) / (52 * veckoarbetstid))
RörligLönGenomsnittVecka beräknas som 0.8 * (RörligLönGenomsnittMånad * 12) / 52.

Formlerna ovan har jag hämtat från programhjälpens avsnitt Hur vet jag att karensavdrag beräknas rätt för månads- och timavlönade?

Istället beräknas det enligt den arbetstiden den anställde hade den dagen som de insjuknade. Se bilder nedan. Enligt mitt exempel nedan är den anställda sjuk måndag till fredag men hade endast arbetstid måndag, onsdag och fredag. Då ser du att karens beräknas enligt den arbetstiden som den anställde hade den dagen hon insjuknade, sedan beräknas endast sjuklön de dagar som den anställde skulle ha arbetat och inte för de dagar hon inte har någon arbetstid.

Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Hur beräknar jag karens för en anställd utan genomsnittlig veckoarbetstid?

Hoppas att detta kan hjälpa dig och att du får en fortsatt fin dag. 

/Tinna

Lena63
MEDLEM

Det var okej.