Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa rapport (egna utskrifter) i Visma 600

Hej,

 

Jag är realativ ny på Visma 600. Jag skulle behöva lite hjälp med detta med rapporter.

Jag skulle vilja skapa en rapport där jag ta fram underlag för flera olika lönearter tex för en längre period.

T.ex. föräldraledighet, jag skulle vilja ta ut en raport för för att kontrollera föräldraledigheten (alla lönearter som gäller föräldrlaedighet) hos de anställda (jag vill alltså ha med anst. nr, namn och även period som föräldraledigheten skett) och sedan få ut det på excel. Eller ett annat ex. är att kunna få ut vilka som tagit semester under en period.

 

Mycket tacksam för svar, hjälp och support.

 

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem

 

Det finns ingen färdig rapport för att få fram underlag för specifika lönearter, men det går däremot alldeles utmärkt att bygga en egen rapport efter dina kriterier. Du gör så här:

 

  1. Gå till Utskrifter och Spårning.

  2. Välj Skapa egna utskrifter.

  3. Klicka på Ny uppe till vänster.

  4. Välj sedan Lön - Lönehistorik, lönearter i listan.

  5. Klicka på OK.

  6. I beskrivningsfältet uppe till vänster tar du bort Lönekörning (antingen genom att högerklicka och radera eller genom att välja ett tomt val i listmenyn).

  7. Välj sedan Namn på rad 1 och Löneart på rad 2 och kryssa i båda alternativen.

  8. Klicka sedan på Urval längst ner till vänster och scrolla ner till Frånvarolöneart.

  9. Klicka i det tomma fältet i kolumnen Urval och välj Ja

  10. Klicka på OK.

  11. Välj den Period rapporten ska gälla högst upp i menyraden och sedan Uppdatera.

 

Nu kommer enbart frånvarolönearter att visas. Rapporten kan du sedan spara i din utskriftscentral för utskrift vid ett senare tillfälle eller välja att skriva ut direkt som Excel-fil längst ner till vänster. 

 

Om du sedan vill specificera rapporten ännu mer, med t.ex. enbart semesterfrånvaro eller föräldraledighet, kan du utgå från samma rapport och lägga till ytterligare urval.

 

  1. Klicka på Urval längst ner till vänster.

  2. Leta fram Löneartsnamn i listan.

  3. Klicka på knappen Välj flera.

  4. Kryssa i alla alternativ som exempelvis har med föräldraledighet att göra.

  5. Klicka på Uppdatera högst upp i menyraden.

 

Det går även bra att i steg 2 välja Löneartsnummer och sedan välja alla de löneartsnummer som har med föräldraledighet att göra.

 

Hoppas svaret var till hjälp och ha en fin dag! 

 

/Lisa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack för instruktionen, den var super.

Men jag har lite av en följdfråga, kan jag få ut rapporter på vilka datum tex man varit sjuk eller haft semester och hur gör man för att få fram det?

 

Trevlig helg!

 

Tack på förhand.

 

Med vänlig hälsning,

Jouleen

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jouleen! 

 

Vad kul att höra att instruktionen hjälpe! 

 

För att ta fram rapporter på datum då t.ex. anställda varit sjuka eller haft semester kan du använda dig av Frånvarolistan. 

 

  1. Gå till Utskrifter och Spårning.
  2. Välj Utskrifter.
  3. Under Personal väljer du sedan Frånvarolista.

 

Där kan du sedan göra urval på bland annat anställda, lönearter och datum. 

 

Ha en toppendag! 

 

/Lisa

 

 

 

 

 

Hej!

 

Snubblade över den här tråden 🙂

Jag skulle vilja tipsa om ett webbinarium som vi tagit fram gällande just Rapporter och spårning som går i höst.

Tanken är att du som användare ska lära dig använda Visma Lön för att felsöka och ta fram de utskrifter/rapporter och underlag som du önskar.

Läs mer här:  Webbinarium Visma Lön 300/600 Rapporter och spårning »

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset 🙂

Jag ska ta det med min chef. Det finns inget närmare datum inplanerat än den 11 november?

/Jouleen

nej tyvärr!

Jag vet att det är väldigt långt bort, men vi testar att köra lite olika fördjupningswebbinarier nu i höst med olika teman varje månad. Rapporter och Spårning hamnade tyvärr rätt sent.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Norrland
MEDLEM

Hej 

 

Finns det fler färdiga rapporter att hämta hos visma än de som ligger in i visma 600 utskrifter ?

Som exempel skulle jag vilja ha bättre listor angående utbet sjuklön.

Eller ska man i så fall skapa en lista själv ? 

Mvh 

Hej @Norrland 

 

Samtliga färdiga rapporter finns inkluderade i ditt löneprogram men du kan även skapa egna utskrifter genom att vara lite kreativ. Läs gärna i hjälpavsnittet skapa egna utskrifter och tänk på att egna utskrifter inte är något som supporten hjälper till med. 

 

Just när det kommer till sjuklöner kan du kanske ha nytta av att göra en Spårning och sedan skriva ut den?

Norrland1
MEDLEM

Åhå... tusen tack för det tipset !! 🙂

Norrland
MEDLEM

Hej  jag vet inte hur man skapar en ny fråga till visma så jag skriver här:

Har fått frågan från en kund vars medarbetare stämplar i visma min lön, om man kan skriva ut schemat så att de kan se hur alla ska jobba under sommaren på nåt enkelt vis de är inte så många anställda. 

Hej @Norrland 

 

För att ställa en fråga i forumet gör du så här:
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet. 

 

Mitt tips är att du tittar på  Semesterplaneringen som finns under Personal - Semesterplanering. Du får en bra överblick över anställdas semester i listan som också går att skriva ut. Kika på den så hoppas jag att den möter behoven. 

 

Ha en fin dag!

Norrland1
MEDLEM

Hej  Okej då ska jag gå den vägen nästa gång.

Listan du tipsar om skulle ha kunnat vara bra. Men när man lagt in semesterplaneringen i visma min lön syns den inte på listan även om jag synkroniserar. Verkar som att perioden måste vara stängd innan den planerade semestern syns inne i visma 600.  Sen skulle det ha varit ett urval på listan den blir liksom för mycket på en sida vilket gör listan svårläst. Bästa vore att få ta ut en rapport från visma min lön men där finns ingen bra lista ?

Hej @Norrland1 

 

Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.

 

 

För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
 

Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
 

Önskar dig en trevlig helg! 🌻