Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sol Nova
MEDLEM

Skatteavdrag

Hej,

Funderar på hur jag bäst gör skatteavdrag.

En stor del av de som jag administrerar lön för har även inkomst (ibland sin huvudsakliga) från annan arbetsgivare. Många önskar att ett bestämt avdrag i procent görs, exempelvis 40 %. Hur lägger jag in detta enklast och mest korrekt i Visma lön 600. 

Den person som gjorde lönerna innan mig har räknat manuellt och gjort ett extra skatteavdrag med mellanskillnaden. Tycker att det känns onödigt och omständigt. Går det att ange en högre skattesats i procent och är det okej att göra så? Min företrädare säger att man inte ska lägga in utan räkna manuellt.

 

Tacksam för svar! 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

I personalregistret under flik 4 Skatt och arbetsgivaravgift så ändrar du i rullgardinen vid rubriken Beräkningsmetod. Jag antar att det i nuläget står Tabellskatt där. 

Är det en sidoinkomst och den anställde inte bett dig att göra ett större skatteavdrag så väljer du Beräkningsmetod Procentuell skatt 30 %. Vill den anställde att du gör ett högre skatteavdrag så väljer du Beräkningsmetod Jämkning, skatt i procent och fyller i den önskade procentsatsen i rutan under. Observera att du inte får göra ett lägre skatteavdrag än 30 % på sidoinkomsten om det inte finns ett jämkningsbeslut från Skatteverket.

 

Lycka till!

 

//Carina

Tack snälla Carina för svar och lyckönskningar! 🤗

Det känns lite mer logiskt än att räkna ut mellanskillnaden manuellt mellan vad systemet anser och vad de själva önskar (alltid högre än 30 % ☺️)