Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Slutlön samt friskvårdspeng

Hej

Vi har en i vår personal som slutade nu den 31 december 2023. Hen har kommit in med underlag för friskvårdspengar i sista stund och nu undrar jag om jag ska göra en separat utbetalning eller lägga in den vid en ev slutlön? Måste jag även skapa ett nytt räkenskapsår i Visma lön smart för att kunna göra utbetalningen? Friskvårdspengen ska ju egentligen ligga på 2023 räkenskapsår.

Det finns inga sparade semesterdagar eller dyl som ska betalas ut.

MVH Frida

6 SVAR 6
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Varmt välkommen som ny forummedlem. 

Angående din fråga gällande typen av lönekörning så spelar det ingen roll i ditt fall. Detta eftersom friskvård inte påverkar semester eller andra beräkningar som betalas ut vid en slutlön. Därför går det bra att slå ihop med slutlön om du vill men det väljer ni själva vad som är smidigast. 

Du kommer behöva skapa ett nytt räkenskapsår. Detta eftersom att utbetalningen sker under 2024 och behöver bokföras då. Det går bra att lägga in själva kostnaden på 2023 om ni vill att den ska påverka 2023. 

Det går att använda ett balanskonto som exempelvis 2820 löneskuld som motkonto till kostnaden.

2820 Kredit
7699 Debet

Utbetalningen i 2024 bokförs sedan mot konto 2820.

1930 Kredit
2820 Debet

Hoppas att du är med på hur jag menar. Annars är det bara att återkomma med dina följdfrågor.  

Ha en härlig torsdag! 
/Ebba 

Hej och tack för svar. Jag såg nu när jag skulle testa göra en lönekörning för denna anställning som avslutades 31 dec att systemet räknar ut en slutlön med inarbetade semesterdagar osv. Grejen är att hon var bara anställd under förra året och vi valde att förskottsbetala semesterlön o semestertillägg direkt under sommaren i samband med att hon hade semester från sin anställning på annat ställe. Alltså ska inga inarbetade semesterdagar betalas ut nu i slutlönen. Hur gör jag för att det ska stämma? har jag missat någon inställning i hösta när vi skaffade Lön smart?

Med vänlig hälsning Frida

En liten tanke här bara. Om det betalas ut 2024, så räknas det ju på friskvården för 2024, även om kvittona är från november eller december 2023. Äldre kvitton än så är ju inte godkända att föra över till eftervarande år enligt Skatteverket. Men personen är ju inte anställd under 2024, antar jag? Har den då rätt till friskvård 2024?

Jadu det undrar jag med 😃

Kvittot inkom på rätt år, men utbetalningen kommer bli på 2024. Jag får kolla med skatteverket helt enkelt.

MVH Frida

Är rätt säker på att det är utbetalningsåret som man räknar 🙂 Men uppdatera gärna här efter du pratat med dom.

Hej

Du har helt rätt. Efter samtal med skatteverket så bekräftade dem att man kan inte betala ut friskvård året efter så att säga. underlag för friskvård måste komma in senast i början av december så det hinner gå med i december månads lönekörning. Det anses annars förverkat.