Hej igen!
Nej det fungerar med kalenderdagsavdrag, men oavsett hur du registrerar frånvaron kommer beloppet som blir kvar sällan/aldrig stämma exakt med vad den anställde faktiskt borde få i lön.
Därför skulle jag rekommendera att du alltid räknar fram vad han ska få genom att ta hans beräknade timlön * antalet arbetade tim och sedan justera på lönespecifikationen manuellt så att den anställde får rätt lön. Det är fortfarande viktigt att du registrerar rätt, både frånvaro och arbetad tid, i kalendariet för all statistik och semesterberäkning.
Hans beräknade timlön kan du se inne i anställningsregistret på fliken Lön om du vill räkna ut lönen manuellt. Alternativet är att du tar hjälp av lönearten 1108 Grundtimlön, månadsavlönade och hämtar upp den tillfälligt på lönespecifikationen bara för att kunna ange antalet arbetade timmar han jobbat och på så sätt få hjälp att räkna ut vad han ska få i lön. När du vet vad han ska ha i lön får du sedan antingen dra bort eller lägga till ett belopp så att det blir rätt lön totalt. Glöm inte att plocka bort löneart 1108 sen också när du fått fram hans lön. Sedan för att justera lönen kan du använda förslagsvis löneart 1174 - Övrig ersättning, brutto om du behöver höja upp lönen och löneart 1179 - Övrigt avdrag, brutto om du behöver dra av. Du anger belopp manuellt på dessa lönearter. Det kan kanske vara snyggt att lägga till en textrad till den anställde också, som förklarar justeringen och kanske en summering av hans totalt antal timmar eller liknande om det blir lite stökigt.