Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Traktamente byggavtalet

Hur löser jag denna knut?

 

Vi är ett byggföretag och följer Byggnads kollektivavtal.

 

I detta kollektivavtal finns det avtalade traktamenten som inte överensstämmer med Skatteverkets skattefria norm.

 

Detta innebär följaktligen att våra anställda måste ha både skattefria och skattade traktamenten.

 

Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?

 

Jag har följande lönearter i programmet som "standard":

 

  • 1190 - Traktamente Skattepliktigt (66 kr) ÄNDRAT VÄRDE
  • 11901 - Förrättningstillägg (116 kr) EGENDEFINIERAT av företrädare före min tid....
  • 1200 - Nattraktamente
  • 1201 - Traktamente Helt (240 kr)
  • 1102 - Traktamente Halvt (120 kr)

Nu till klurigheterna - Var lägger jag upp de olika traktamentena och hur kan jag koppla dessa så att den skattefria delen kommer rätt och den del som skall beskattas kommer dit den skall?

 

Enligt byggavtalet gäller följande:

 

  • Avstånd minst 70 km (mot SKV 50 km) som i sammanhanget kan bortses ifrån då avståndet är 25 mil
  • Helt traktamente 360 kr/dag, 7 dagar i veckan
    • Reduceras 35% om arbetsgivaren står för logi av acceptabel standard (234 kr dag)
  • Skatteverket säger  skattefria delen är x dagar/vecka

 

Nu till knivigheterna......

 

  • Vilka lönearter är lämpliga
    • Beskattningsbart traktamente 100% av 360 kr för dagar SKV inte medger skattefrihet
      • Går det koppla lönearten på samma sätt som milersättning som beskattas?
    • Beskattningsbart traktamente del av 360 (120 kr)
    • Följdfrågor som jag missat......

 

//Davor P

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Davor!

Då vi, som du redan vet, inte har fullt stöd för Byggnadsavtalet behöver du hantera dessa lönearter manuellt.

Vårt förslag är att du använder lönearterna 1201 Traktamente helt (ej skattepliktig) och 1190 Traktamente skattepliktigt (skattepliktig) och kopierar dem. Där kan du lägga in ett annat à-pris. Detta à-pris kan du sedan behöva ändra på lönebeskedet om det är olika från gång till gång beroende på antalet dagar med mera.

Du kan absolut koppla lönearterna till varandra se programhjälpen Koppla löneart

Testa gärna vårt förslag till lösning i Övningsbolaget som följer med programmet så allt blir som du har tänkt dig.

 

Hoppas att detta kan underlätta för er. /Tinna