Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sebastian29
NY MEDLEM

Uträkning av lön

Tjena! en av mina kunder har hamnat i tvist med facket och vi alla vet hur facket kan vara ibland. han från facket vill ha svar på varför programmet räknar ut på följande sätt, (bifogar hans frågor nedan) Hjälp mig gärna! 

Jag har bara några frågor med anledning av den:

Varför är värdet olika på intjänad semesterlön, 1 063,88 kr/dag, och sparad semesterlön, 1 203 kr/dag?

Det borde ju vara samma då han har haft samma lön?

Jag har också en fråga ang. själva beloppet, han tjänar 25 000kr/mån och nyckeltalet för att räkna ut timlönen i branschen är 173.

Så 25 000 delat med 173 blir 144,50 kr/tim.

144,50kr/tim.* 8 tim.= 1 156 kr/dag.

1 156*12% ( semestertillägget ) = 1 294 kr/dag i semesterlön för både sparade och intjänade dagar.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sebastian29 

Välkommen som ny forummedlem. 

Det kan vara olika värden på intjänad semesterlön och sparad semesterlön på grund av förändringar i den anställdes sysselsättningsgrad mellan intjänandeåret och året då semesterdagarna faktiskt tas ut.
Om en anställd ändrar sin sysselsättningsgrad, till exempel från heltids- till deltidsarbete, påverkar detta beräkningen av både intjänade och sparade semesterdagar. Även deltidsfrånvaro, som sjukavdrag, kan påverka dessa beräkningar. Detta gör att beloppen kan skilja sig från varandra.

Det är också relevant att kontrollera vilket semestervillkor som är aktuellt för den anställda. Det framgår inte vilket semestervillkor den anställda har men i hjälpavsnittet Semestervillkor kan du läsa exakt hur programmet beräknar semester och i avsnittet Värden i beräkningsformlerna du kan se varifrån värdena hämtas i programmet.

Om detta inte löser dina frågor rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt. Då kan vi gå igenom de specifika inställningar och förutsättningar som är gjorda i ditt program. 

Välkommen att kontakta supporten för vidare hjälp.

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

/Tinna